آفتاب

سیروس ناصری: به آنچه در مذاکرات خواسته‌ایم رسیده‌ایم

سیروس ناصری: به آنچه در مذاکرات خواسته‌ایم رسیده‌ایم

یک عضو پیشین تیم مذاکراتی ایران تاکید کرد که ایران به آنچه در مذاکرات می‌خواسته رسیده‌ است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بعدازظهر سه‌شنبه مناظره‌ای درباره توافق هسته‌ای میان سیروس ناصری از اعضای پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای ایران و یاسر جبرئیلی، با وجود موکول شدن این مناظره به وقت دیگری به علت قطعی برق به اصرار دانشجویان در دانشگاه فنی مهندسی شهران غرب آزاد اسلامی برگزار شد.

سیروس ناصری در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر این که آیا به اهداف خود از مذاکرات هسته‌ای دست یافته‌ایم؟ گفت: ما به آنچه خواسته‌ایم رسیده‌ایم بقیه مذاکرات تنها دستگرمی است.

ناصری در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات سعدآباد در دوران اصلاحات گفت: می‌توان از تجربیات به دست آمده در گذشته در روند کلی مذاکرات استفاده کرد. مذاکرات سعدآباد یک حرکت تاکتیکی بود که بتوان وضعیت بحرانی را به وضعیت نیمه عادی تبدیل کرد. ما به اهداف و نتایج مورد نیاز خود در آن مذاکرات دست یافتیم.

هم‌چنین جبرئیلی در پاسخ به سوالی درباره ابعاد احتمالی نظامی مطرح شده علیه ایران گفت: اکنون ابعاد احتمالی نظامی از سوی طرف ایرانی پذیرفته شده و شرط تعهد طرف مقابل قرار داده شده است. در چنین شرایطی یک آینده مبهم از لغو تحریم‌ها به وجود آمده است. من بعید می‌دانم که آن‌ها بیایند و بگویند ما درباره ابعاد احتمالی نظامی قانع شده‌ایم در حالی که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. این قضیه حل شدنی نیست.

وی خطاب به ناصری گفت: ملت منتظر لغو تحریم‌هاست و هر محدودیتی را حتی می‌پذیرد تا تحریم‌ها برداشته شود. شما گفتید که ما بلدیم و می‌توانیم تحریم‌ها را برداریم پس چرا برداشته نمی‌شود؟

او با اشاره به سوال ناصری مبنی بر این که هدف از برنامه هسته‌ای چیست؟ افزود:‌ شما بحث را به انحراف می‌کشانید و می‌گویید هدف از برنامه‌ هسته‌ای چیست، در حالی که هدف آن کاملا مشخص است.

پس از این اظهارات ناصری در پاسخ گفت: برنامه هسته‌ای بسیار مهم و تعیین‌کننده در ارتقای سطح فن‌آوری ماست و تعیین کننده ارتقای نقش راهبردی ما در منطقه است.

جبرئیلی با قطع کردن سخنان ناصری گفت: من منکر اظهارات شما مبنی بر مهم بودن برنامه هسته‌ای نیستم اما شما محدودیت دائمی را می‌پذیرید. نیاز جامعه و کشور را محدود کرده‌اید.

ناصری در برابر این اظهارات گفت: به نظر شما نیاز واقعی کشور چه قدر است؟ که جبرئیلی پاسخ داد، 190 هزار سو. ناصری گفت، می‌دانید برای دستیابی به قدرت 190 هزار سو باید چه کار انجام دهید؟

این دیپلمات ایرانی در ادامه در پاسخ به سوال دانشجویی که خود را طرفدار دولت یازدهم معرفی کرد درباره این که چه ضمانتی برای اجرای تعهدات از سوی آمریکا وجود دارد؟ گفت: اگر آمریکا جرات کند و این غلط را انجام دهد که از توافقات نهایی تخطی کند، این کشور التماس کنان بازخواهد گشت.

جبرئیلی با قطع سخنان ناصری گفت: اشتباه نکنید اقتدار ایران محصول مذاکرات هسته‌ای نیست بلکه محصول جریان مقاومت است. مقام معظم رهبری در این باره نیز اعلام کردند.

پس از این اظهارات همان دانشجو اعلام کرد که من با اظهارات شما قانع نشدم و ناصری اضافه کرد: ما در بحث هسته‌ای و در جریان عملیاتی آن انتخاب‌ها و گزینه‌های متعددی داریم؛ هر زمان که طرف مقابل بخواهد تخطی کند بازگشت ما نه تنها به قبل از دوران مذاکرات هسته‌ای است بلکه گام‌های بیش‌تری برخواهیم داشت و این مساله جریان را سخت‌تر خواهد کرد. آمریکا حتی اگر در جزییات تخطی کند ضرر می‌کند.

جبرئیلی در ادامه اعلام کرد که اگر ایران تعهداتش را انجام دهد باز هم به 5 سال قبل بازمی‌گردد و اگر آژانس تایید کند که ایران تعهداتش را اجرا کرده است پس از آن تحریم‌ها برداشته می‌شود.

ناصری در پاسخ به سوالی درباره بحث PMD گفت: متاسفانه ابعاد احتمالی نظامی به هر دلیلی که امیدوارم غفلت باشد در سال 2009 یعنی شش سال گذشته در گزارش‌های آژانس اعلام شد و 4 سال پیش به عنوان یک سلسله اتهامات بر مبنای آن علیه ایران از سوی آژانس مطرح شد اما سوال در این ‌باره این است که چرا در آن دوران از سوی دولت ایران اجازه داده شد که این اتهامات وارد شود؟ چرا در دوران ما این اتفاق نیفتاد؟ شماها (خطاب به جبرئیلی) گذاشتید که در سند رسمی آژانس این مساله وارد شود. حتما می‌شد که از مطرح شدن موضوع PMD در مباحث آژانس جلوگیری کرد. این اتفاق ناشی از بی‌تدبیری دولت آن دوران بوده است.

این دیپلمات ایرانی در پاسخ به سوال دیگری با تشریح مذاکرات هسته‌ای به اسب مسابقه گفت: در طول 8 سال گذشته آن‌قدر این اسب به دیوار و موانع برخورد کرده و زخمی شده است که زمانی که آقای روحانی و آقای ظریف آن را تحویل گرفتند دیگر این اسب به جایی نمی‌رسید. آن‌ها تلاش کردند این اسب زخمی را دوباره سرپا کنند و یک دوران طلایی هسته‌ای ایجاد کنند.

جبرئیلی در پاسخ به این اظهارات ناصری گفت: پیشرفت‌های هسته‌ای ما مانند غنی سازی 20 درصد در دوران احمدی نژاد انجام گرفته است که اظهارات وی با اعتراض دانشجویان قطع شد و یکی از دانشجویان گفت که نمی‌توان خرابکاری 8 ساله را یک ساله درست کرد.

انتهای پیام

کد N822199

وبگردی