آفتاب
/تحلیل-فارن‌پالسی/

زمان رها کردن دستان عربستان فرا رسیده است

زمان رها کردن دستان عربستان فرا رسیده است

«نشست کمپ دیوید این هفته برای واشنگتن فرصتی است تا به کشورهای حوزه خلیج فارس پیامی سنگین بدهد؛ "دوستی ما براساس منافع ماست، ما عاشق دلخسته یکدیگر نیستیم!"»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه اینترنتی "فارن پالسی" در تحلیلی در آستانه نشست کمپ دیوید به بررسی شرایط پرداخته است: «بیش از 40 سال است که آمریکا و عربستان در سخت‌ترین بحران‌های خاورمیانه دست دردست یکدیگر داشته‌اند. حالا 14 مه 2015، کمپ دیوید، میزبان نشست سران دیگری است که در آن باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا با بزرگان و شرکایش در شورای همکاری خلیج فارس برای آغاز فصل جدیدی در روابطشان دیدار می‌کند. اما برای اولین بار به نظر می‌رسد این بار بیشتر از اینکه فشردن دست همکاری و تایید متقابل شرایط، روابط را تعیین کند، گفت‌وگوهای سخت بین طرفین در پیش خواهد بود.

آمریکا در این نشست به نگرانی‌های اعضای شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران گوش خواهد داد اما احتمالا صراحتا به سلاطین اعراب توضیح خواهد داد که هیچ بسته جدید دفاعی بین آمریکا و کشورهای خلیج فارس یا هیچ تضمین قطعی امنیتی از سوی آمریکا وجود نخواهد داشت. اگر رئیس جمهوری آمریکا پیام درست را به کسانی که در این نشست شرکت می‌کنند ابلاغ کند، رابطه آمریکا و کشورهای همکاری خلیج فارس این پتانسیل را دارد که از هر زمان دیگر پرثمرتر باشد.

این درحالی است که سعودی‌ها به صورت روشنی درباره رویکرد آمریکا عصبانی هستند. روز یکشنبه مقامات سعودی اعلام کردند که ملک سلمان، پادشاه جدید عربستان که در ماه ژانویه به قدرت رسید در ریاض خواهد ماند و ولیعهد را به جای خودش به کمپ دیوید می‌فرستد. (نهایتا تنها رهبرانی که در این نشست شرکت می‌کنند سران کشورهای کویت و قطر هستند.) چنین رفتار تندی تاکتیکی رایج در شرایطی مشابه است. این رفتار معمولا موجی در رسانه‌های آمریکا مبنی بر تیره و تار شدن روابط عربستان و آمریکا به راه می‌اندازد.

در اینجا رسانه‌ها بر اعلام هشدار تهدید تمرکز می‌کنند. اوباما به صورت سر بسته اظهار کرده بود که هدف از این نشست از بین بردن نگرانی کشورهایی است که درباره توافق هسته‌ای ایران نگران هستند. اطمینان دادن به شرکا در چنین شرایطی واکنشی طبیعی و عادی است. در حقیقت این اقدام واکنش همیشگی و سنتی آمریکا برای آرام کردن متحدان عصبانی و ترسیده‌اش است. در حال حاضر دولت آمریکا هم برای ارائه دلایلی پذیرفتنی به متحدان عرب‌اش به شدت تحت فشار است.

ادامه دارد

کد N821947

وبگردی