آفتاب

ابراهیم جعفری: حوثی‌ها با ایران چه کار دارند؟!

ابراهیم جعفری: حوثی‌ها با ایران چه کار دارند؟!

وزیر امور خارجه عراق به رغم تاکید بر اینکه عراق کمک هر کشوری که تهدید علیه تمامیت ارضی کشورش نباشد، می‌پذیرد گفت که چنین کمکی نباید شامل نیروی زمینی باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه با لس آنجلس تایمز تاکید کرد که نیروهای مردمی شیعه، نیروی فرقه‌ای نیستند بلکه یک واکنش مشروع به بحران هستند که بر سر عراق آمده است، خصوصا پس از آنکه دفاع نیروهای دولتی از موصل در برابر حملات داعش در تابستان گذشته ناکام ماند.

وی هم‌چنین در واکنش به بحران‌های منطقه‌ای دیگر، از کمپین حملات هوایی عربستان به یمن و صحبت‌ها درباره جایگزینی بشار اسد انتقاد کرد. با این حال وی گفت که چنین اختلافاتی موجب عدم همکاری کشورش با اعضای کمپین ضد داعش آمریکا نمی‌شود.

وزیر خارجه عراق گفت: ما اصلا نگران نقش ایران در کمپین ضد داعش در عراق نیستیم، ما همسایه هستیم و 1400 کیلومتر مرز مشترک داریم. همان خطری که ما را تهدید می‌کند، علیه آن‌ها هم وجود دارد. جغرافیا، تاریخ و همکاری میان دو کشور موجب شد که ایران علیه این تهدید از عراق حمایت کند. این بخشی از همکاری‌ مهم میان کشورهای مختلف از جمله نیوزیلند، استرالیا و آمریکا بود. اما این به معنی حضور نیروی زمینی خارجی در عراق نیست. پس از سقوط موصل، ائتلاف بین‌المللی تحت حمایت آمریکا هنوز تشکیل نشده بود. ما باید چه کار می‌کردیم؟ منتظر می‌ماندیم تا داعش اراضی بیشتری را در عراق اشغال کند؟ ما از هر کشوری که کمک ارائه دهد و اثری هم بر تمامیت اراضی عراق نداشته باشد استقبال می‌کنیم.

وی افزود: همانند آمریکا، ایران هم نگرانی‌های خود را از حضور اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها دارد. ماموریت ما این است که حضور تمام مشاوران را مدیریت کنیم؛ به نحوی که تمامیت ارضی، آسیب نبیند.

ابراهیم جعفری درباره سوءاستفاده داعش از سرخوردگی‌ بسیاری از سنی‌ها از دولتی که می‌گویند فرقه‌ای است، گفت: نمی‌دانم شما باید چه کسی را باور داشته باشید. آیا شما باید یک گروه تروریستی که مردم بیگناه را می‌کشد و خون زنان و کودکان را می‌ریزد باور کنید یا موضع دولت منتخب عراق را در قبال جامعه بپذیرید؟

وی درباره تحولات یمن هم گفت: من بحران در یمن را مشکل یمنی‌ها می‌دانم که دقیقا ماهیت آن با آنچه در عراق رخ می‌دهد متفاوت است. حوثی‌ها، مردم یمنی هستند. حوثی‌ها با ایران چه کار دارند؟ آنها مرز مشترک دارند؟ من از اینکه می‌شنوم برخی می‌گویند که آنها با کمک ایران دولتی را سرنگون کرده‌اند تعجب می‌کنم.

ابراهیم جعفری در پاسخ به این پرسش که برخی می‌گویند اگر آمریکا و متحدانش به بحران سوریه قاطعانه‌تر واکنش نشان می‌دادند، داعش به وجود نمی‌آمد، گفت: این کشورها پنج سال است که راه حل نظامی را در سوریه امتحان می‌کنند. حاصل آن چه بوده؟ نظام سوریه هنوز پابرجاست و مردم سوریه هر روز قربانی می‌شوند.

وی افزود: مردم سوریه بین دو گروه مانده‌اند و فرصتی برای داعش فراهم شد تا از سوریه خود را به سمت عراق بکشاند. گمان می‌کنم تمام توجهات هم اکنون باید بر روی دشمن خطرناک که داعش است متمرکز شود.

انتهای پیام

کد N821828

وبگردی