آفتاب
تازه‌ترین اخبار یمن:

زمزمه‌هایی از احتمال آغاز عملیات زمینی علیه یمن در آینده نزدیک

زمزمه‌هایی از احتمال آغاز عملیات زمینی علیه یمن در آینده نزدیک

همزمان با آغاز آتش بس موقت در یمن و آمادگی سازمان ملل برای تدارک عملیات انسانی گسترده در این کشور ، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن از احتمال آغاز عملیات زمینی در آینده نزدیک خبر داد. در همین حال دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای محاصره یمن را اقدامی مغایر با قوانین جنگی خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری یمن الان، ریاض یاسین، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن اعلام کرد: با توجه به وجود برخی پیش بینی‌ها مبنی بر نقض آتش بس در یمن به احتمال زیاد عملیات زمینی در یمن در آینده نزدیک آغاز شود.

وی در مصاحبه با روزنامه "الرای العام" کویت در حاشیه سفرش به این کشور عنوان داشت: جنگ زمینی در یمن توسط نیروهای یمنی آموزش دیده توسط ائتلاف عربی و گروه‌های حامی دولت منصورهادی (رئیس جمهور مستعفی یمن) و بدون دخالت مستقیم ائتلاف عربی صورت می‌گیرد.

وی درباره سفر سفر اسماعیل ولد شیخ، میانجی جدید سازمان ملل در یمن به صنعا گفت که این سفر با هدف اطلاع از میزان پایبندی طرف‌ها به آتش بس صورت گرفته است.

یاسین عنوان داشت که آتش بس تحت نظارت نیروهای ائتلاف عربی است و در صورتی که طرف‌ها به این آتش بس پایبند باشند زمان آن تمدید خواهد شد.

تبلیغات نخست وزیر مستعفی برای کنفرانس ریاض

خالد بحاح، نخست وزیر مستعفی و معاون عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری فراری یمن در دیدار با شورای مسئول کنفرانس ریاض که در هفدهم ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد تاکید کرد: از سرگیری روند سیاسی از سوی تمامی طرف‌ها هدف مستقیم کنفرانس ریاض است.

وی با تاکید بر "اهمیت" کنفرانس ریاض مدعی شد: این کنفرانس فرصتی مناسب را برای غلبه بر پیامدهای گذشته و درگیری‌های پی در پی که ساختار اجتماعی کشور را از بین برده به وجود می‌آورد.

سازمان ملل در تدارک عملیات انسانی گسترده در یمن

در همین حال آژانس‌های انسانی وابسته به سازمان ملل در حال آماده شدن برای عملیات انسانی گسترده‌ در یمن هستند.

والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی و هماهنگ کننده امدادرسانی‌ها در حالت‌های فوق العاده نیز عنوان داشت که آتش بس انسانی در یمن این امکان را به سازمان ملل و شرکا می‌دهد تا دامنه عملیات امداد رسانی را گسترده‌تر کنند.

آموس در بیانیه‌ای عنوان داشت: با توجه به نابسامان بودن اوضاع انسانی در یمن و صدها هزار غیرنظامی محاصره شده که نمی‌توانند کمک‌هایی را برای نجات جانشان به دست آورند بنابراین لازم است که این آتش بس برقرار شود.

وی تاکید کرد که کارمندان سازمان ملل به یمن بازمی‌گردند و ما می‌توانیم کمک‌های غذایی فوق العاده را ادامه دهیم و نظارت پزشکی را از بیماران و افراد مجروح به عمل آوریم. ما نیازمند هزینه‌های امنیتی و حمایت لجستیکی هستیم تا بتوانیم دست به این اقدامات و همچنین کمک‌های دیگر بزنیم.

وی عنوان داشت که دو کشتی از سازمان برنامه‌های جهانی غذا ظرف تعطیلات آخر هفته با سوخت، غذا، آب و امدادها وارد یمن شدند و هواپیماها نیز برای کمک جهت خارج کردن بیماران آماده هستند.

همزمان سخنگوی برنامه‌های جهانی غذا در کنفرانس خبری در ژنو گفت: این سازمان آماده است تا سهمیه‌های غذایی ضروری را برای بیش از 750 هزار تن در مناطق آسیب دیده در یمن اختصاص دهد.

در همین حال آدریان ادواردز، سخنگوی کمیساریای عالی امور آوارگان سازمان ملل تصریح کرد که این آژانس تعدیل‌های نهایی را برای این امر ارائه می‌دهد که کریدور هوایی بزرگی ایجاد شود و در ابتدای کار سه هواپیما، 300 تن کمک را از این طریق انتقال دهند.

وی افزود: صدها هزار تن در برآورده ساختن نیازهای اساسی‌شان با مشکل مواجه‌اند و آنها نیاز مبرمی به کمک دارند.

دیده‌بان حقوق بشر: محاصره یمن مغایر با قوانین جنگی است

سازمان دیده‌بان حقوق بشر هشدار داد که تعدادی از کودکان یمن به دلیل محاصره هوایی و دریایی با خطرمرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

این سازمان حقوقی در بیانیه‌ای تاکید کرد که محاصره یمن اگر با هدف گرسنه نگه داشتن یمنی‌ها یا محروم کردن آنها از غذا است مغایر با قوانین جنگی می‌باشد.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود تاکید کرد که ائتلاف عربی ضد یمن مانع از ارسال سوخت به یمنی‌ها می‌شود حال آنکه یمن در نیاز مبرمی به سوخت به سر می‌برد چرا که مناطق مختلف کاملا دیگر سوختی در اختیار ندارد.

این سازمان اعلام کرد که کمبود سوخت بر فعالیت بیمارستان‌ها در یمن تاثیر گذاشته و این بیمارستان‌ها سوخت کافی برای انجام فعالیت خود ندارند.

دیده‌بان حقوق بشر از ائتلاف عربی علیه یمن خواست تا به تعهدات خود براساس قوانین جنگی پایبند باشد و اجازه ورود هرچه سریعتر کانتینرهای سوخت در میان غیرنظامیان به ویژه برای بیمارستان بدهد.

این سازمان تاکید کرد که آمریکا باید بر ائتلاف عربی اعمال فشار کند تا این ائتلاف ارسال سوخت و دیگر کالاهای ضروری را برای حفظ جان غیرنظامیان را تسهیل بخشد.

درخواست یونسکو برای حفاظت از آثار باستانی یمن

از سوی دیگر ایرینا بوکوبا، مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) با درخواست برای حفاظت از میراث فرهنگی منحصر به فرد در یمن نگرانی خود را نسبت به اخباری مبنی بر بمباران مناطق قدیمی در صنعاء ابراز داشت.

یونسکو گزارش‌هایی را مورد خسارت‌های شدید به محل‌های میراثی بسیار مهم در یمن از جمله منطقه قدیمی در صنعاء دریافت کرده است.

این اقدام علی رغم آن صورت گرفت که این منطقه قدیمی در فهرست موقت میراث جهانی قرار دارد. در شهر دیوار کشیده براقش که تاریخ آن به ماقبل اسلام بر می‌گردد نیز حملاتی صورت گرفته است.

بوکووا این حملات را محکوم کرده و از تمای طرف‌ها خواست میراث فرهنگی را حفظ کنند.

وی نسبت به اخباری مبنی بر حملات هوایی به مناطق مسکونی شلوغ همچون دو شهر صنعاء و صعده اظهار تاسف کرد و گفت: علاوه بر رنج‌های انسانی هولناک ، این حملات میراث فرهنگی منحصر به فرد در یمن را نیز که تاریخ این ملت و گواهی استثنایی از دستاوردهای تمدن اسلامی است از بین می‌برد.

انتهای پیام

کد N821641

وبگردی