آفتاب

دفاع اوباما از تلاش برای حصول توافق هسته‌ای با ایران

دفاع اوباما از تلاش برای حصول توافق هسته‌ای با ایران

رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه برگزاری نشست کمپ دیوید از تلاش برای حصول توافق با ایران دفاع کرد، اما مدعی شد: کشورهای منطقه حق دارند نسبت به فعالیت‌های ایران نگران باشند.

رئیس‌جمهور آمریکا در آستانه برگزاری نشست کمپ دیوید از تلاش برای حصول توافق با ایران دفاع کرد، اما مدعی شد: کشورهای منطقه حق دارند نسبت به فعالیت‌های ایران نگران باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه در آستانه برگزاری نشست دو روزه کمپ دیوید با مقامات ارشد کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در گفت‌وگو با روزنامه‌ عربی الشرق الاوسط بار دیگر از تلاش‌هایش برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرد.

به نوشته‌ روزنامه‌ نیویورک‌تایمز، رئیس‌جمهور آمریکا در این گفت‌وگو مدعی شد که ایران از تروریسم در منطقه حمایت می‌کند و گفت: این کشور از رژیم اسد در سوریه پشتیبانی می‌کند. همچنین از حزب‌الله درلبنان و حماس در نوار غزه حمایت می‌کند. ایران به نیروهای حوثی در یمن کمک می‌کند. بنابراین کشورهای منطقه حق دارند تا نسبت به فعالیت‌های ایران به ویژه در دیگر کشورها نگران باشند.

اوباما ادامه داد: ما به تامین امنیت خلیج (فارس) متعهد هستیم. واضح است که ایران با عملکرد و اقدامات خطرناک خود ثبات منطقه را بر هم می‌زند.

وی تاکید کرد:‌ بنابراین آمریکا همواره نسبت به فعالیت‌ها و اقدامات ایران در منطقه هوشیارانه عمل خواهد کرد ما به حضور نظامی و قدرتمند خود برای کمک به کشورهای حاشیه خلیج (فارس) برای مقابله با تهاجمات ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه با تکرار ادعای بی اساس خود مبنی بر حمایت ایران از تروریسم گفت: ما به اجرای تحریم‌ها علیه ایران به دلیل حمایتش از تروریسم و برنامه‌ موشک‌های بالستیکش به طور کامل ادامه داده‌ایم و این تحریم‌ها را حتی اگر بتوانیم به یک توافق هسته‌ای با تهران دست پیدا کنیم حفظ خواهیم کرد.

وی همچنین درباره‌ آینده توافق هسته‌ای با ایران و تاثیرات آن اظهار کرد: من نمی‌توانم درباره‌ آینده ایران پیش‌بینی انجام دهم اما اگر توانستیم در خصوص مساله‌ هسته‌ای به یک توافق جامع دست پیدا کنیم و تحریم‌ها علیه ایران کمتر شود احتمالا منجر به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در اقتصاد ایران و فرصت‌های بزرگتر برای مردم این کشور می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا درباره‌ی دیگر مسائل منطقه‌ای به الشرق‌الاوسط گفت: من هیچ‌گاه از برقراری صلح میان اسراییلی‌ها و فلسطینیان ناامید نشده‌ام اما ما اکنون یک مسیر سخت را پیش رو داریم.

اوباما افزود: من از رهبران فلسطینی و اسراییلی می‌خواهم تا تعهد خود برای یک راه حل دو جانبه را نشان دهند.

وی درباره‌ نشست دو روزه کمپ دیوید با مقامات عرب حاشیه خلیج فارس که قرار است در روزهای 13 و 14 ماه مه در واشنگتن برگزار شود بیان کرد: این نشست روی این مساله که چطور کشورهای ما می‌توانند برای حل مشکل‌سازترین مناقشات منطقه‌ای که به افراط‌گرایان اجازه رشد را داده با یکدیگر همکاری کنند متمرکز خواهیم بود.

انتهای پیام

کد N821626

وبگردی