آفتاب
ریس جمهور عراق:

برای حفظ منطقه از مداخلات باید با هم همکاری کنیم

برای حفظ منطقه از مداخلات باید با هم همکاری کنیم

رییس‌جمهور عراق گفت: حفظ منطقه از مداخلات خارجی تنها با همکاری کشورهای منطقه امکان‌پذیر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فواد معصوم در نشست مشترک خود با رئیس جمهور کشورمان با سپاسگزاری از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران جهت مبارزه با گروه تروریستی داعش، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از همان روز اول در این راه از ارسال سلاح و کمک‌های امدادی و امدادرسانی به مهاجران و فراریانی که از جنگ با داعش می‌گریختند دریغ نکرد و در کنار ملت و کشور عراق ماند.

رییس‌جمهور عراق تاکید کرد: داعش نه تنها برای ملت عراق، بلکه برای کل ملت‌های منطقه دشمن به شمار می‌آید. داعش علیه تمام ملت عراق اقدام کرد و هیچ مولفه‌ای از ملت عراق را باقی نگذاشت که علیه آنها اعلام جنگ نکرده باشد.

فواد معصوم ادامه داد: مبارزه علیه داعش گسترش یافته و امروز نه تنها ارتش عراق بلکه بسیج مردمی و حتی داوطلبان و پیش مرگی‌ها هم به منظور مقابله با داعش با یکدیگر وحدت نظر دارند و من اینجا از حمایت‌های همه طرف‌ها برای مبارزه با داعش سپاسگزار هستم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تجربیات گسترده‌ای در زمینه‌های کشاورزی، صنایع و احداث راه‌ها و خدمات درمانی دارد و ما تلاش می‌کنیم از این تجربیات ایران در زمینه‌های مذکور استفاده کنیم.

رییس‌جمهور عراق اظهار کرد: در رابطه با موضوع بیابان‌زایی در جنوب عراق و به موازات آن در ایران، همچنین در کشور عربستان سعودی نیز لازم است تلاش‌ کنیم. همچنین لازم است همکاری گسترده‌ای بین ایران و همه کشورها منطقه برای جلوگیری از پیشروی بیابان‌ها صورت بگیرد و ما حاضر به همکاری برای از میان بردن پسماندهای موجود در اروندرود نیز هستیم.

فواد معصوم در رابطه با کشیدن خطوط نفت و گاز از ایران به عراق، گفت: در این رابطه نیز با رییس‌جمهور ایران گفت‌وگو داشتیم. همچنین در رابطه با بحث راه‌آهن بین دو کشور و احداث بزرگراهی به منظور تسهیل روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و عراق گفت‌وگو شد و به زودی شاهد ارتباط از طریق خطوط راه‌آهن بین دو کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به گفت‌وگو‌های انجام شده در خصوص مسائل سیاسی بین دو کشور، افزود: موضوعات سیاسی مختلفی بین طرفین مطرح شد و ما در برخی از موارد اتفاق نظر داشتیم. همچنین در خصوص ضرورت حفظ دو کشور و منطقه در قبال دخالت‌های خارجی نیز اتفاق نظر خواهیم داشت.

رییس‌جمهور عراق با اشاره به بحران سوریه، گفت: در مورد سوریه نمی‌توان موضوع را به این واگذار کرد که تروریست‌ها بتوانند در سوریه حاکمیت داشته باشند و در حال حاضر همان‌طور که در عراق اولویت مقابله با تروریسم است در سوریه نیز قطعا اولویت جنگ علیه تروریسم خواهد بود.

وی در رابطه با حل بحران یمن نیز خاطرنشان کرد: از همان روز اول در رابطه با بحث یمن گفتیم که حل این مساله از طریق دخالت نظامی نباید باشد و هیچ دخالت نظامی نباید در این کشور صورت بگیرد بلکه باید تمرکز بر گفت‌وگو بین طرفین باشد چرا که جنگ در یمن به مشکلات بین اقشار مختلف در این کشور منجر خواهد شد.

رییس‌جمهور عراق در رابطه با مذاکرات ایران و 1+5 نیز تاکید کرد: ما اعتقاد داریم به نتیجه رسیدن و موفقیت این مذاکرات به نفع همه کشورهای منطقه و دوستداران صلح در منطقه و جهان خواهد بود.

فواد معصوم تاکید کرد: با توجه به این موارد هیچ نیازی نیست که کشوری از این توافق احساس ترس کند.

وی در پایان مجددا از رییس‌جمهور و ملت ایران برای حمایت از ملت و کشور عراق سپاسگزاری کرد.

انتهای پیام

کد N821592

وبگردی