آفتاب

واکنش پنتاگون به اعزام کشتی امدادی ایران به یمن

واکنش پنتاگون به اعزام کشتی امدادی ایران به یمن

مقامات آمریکایی از ایران خواستند تا مقصد کشتی امدادی ایرانی به یمن را به جیبوتی تغییر و محموله آن را به سازمان ملل تحویل دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، استیو وارن سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: ارتش آمریکا پس از آنکه تهران اعلام کرد قصد اسکورت کشتی حامل کالاهای امدادی برای مردم یمن را دارد، این کشتی را زیر نظر خواهد داشت.

ایران که روز دوشنبه یک کشتی امدادی را به منظور کمک به مردم یمن به این کشور فرستاده است اعلام کرد ناوهای جنگی با هدف تامین امنیت این کشتی آن را اسکورت خواهند کرد.

سخنگوی پنتاگون همچنین گفت: این کشتی از تنگه هرمز عبور کرده و هم‌اکنون در خلیج عمان قرار دارد اما در حال حاضر هیچ کشتی آن را اسکورت نمی‌کند.

وارن ادامه داد: ما این کشتی ایرانی را زیر نظر داریم و از بیانیه ایرانی‌ها برای اسکورت آن توسط ناوهای جنگی مطلعیم.

وی درباره محموله این کشتی امدادی، گفت: ایرانی‌ها اعلام کرده‌اند که محموله این کشتی کالاهای امدادی است و اگر چنین باشد ما به طور قطع از آنها می‌خواهیم تا کمک‌های بشر دوستانه‌شان را به مرکز سازمان ملل که هم‌اکنون در جیبوتی مستقر شده است تحویل دهند.

سخنگوی پنتاگون افزود: این کار سبب می‌شود تا این محموله امدادی به سرعت و به طور مناسب در میان مردم یمن که نیازمند آن هستند توزیع شود.

وارن در ادامه از پاسخ به این سوال که آیا ارتش آمریکا قصد بازرسی این کشتی یا ممانعت از پهلوگیری آن در یمن را دارد یا خیر؟ سر باز زد و و به این نکته اکتفا کرد که اسکورت این کشتی ایرانی اقدامی غیرضروری است.

همچنین جف راسکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تایید کرد که دولت آمریکا به دقت کشتی امدادی ایرانی به یمن را زیر نظر دارد.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا آمریکا تاکید کرد: ما به طور قطع مانع از هرگونه اقدام تحریک‌آمیزی خواهیم شد.

وارن علاوه بر این گفت: اگر ایرانی‌ها قصد انجام هر کار خطرناکی در منطقه داشته باشند هم خودشان و هم ما به خوبی می‌دانیم که این کار سودمند نخواهد بود و درحقیقت می‌تواند آتش‌بس اعلام شده در یمن را تهدید کند.

وی اظهار کرد: ما از ایرانی‌ها می‌خواهیم در این لحظه کار مناسب را انجام دهند و طبق پروتکل‌های سازمان ملل این کمک‌های بشردوستانه را به مرکز سازمان ملل که در جیبوتی مستقر است تحویل دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معاون ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان هشدار داد که در صورت ایجاد مزاحمت برای کشتی حامل کمک‌های بشر دوستانه جمهوری اسلامی ایران برای یمن آتشی به پا می‌شود که مهار آن از دست عربستان و آمریکا خارج است.

سردار سید مسعود جزایری در مصاحبه با شبکه خبری العالم، در پاسخ به این سؤال که در صورت ممانعت عربستان از رسیدن کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ایران به سواحل یمن، پاسخ چه خواهد بود، اظهار داشت: من صراحتا اعلام می‌کنم که خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران حد و اندازه ای دارد.

معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح افزود: عربستان سعودی و حاکمان تازه کار این کشور و هم آمریکایی‌ها و دیگران بایستی توجه داشته باشند، چنانچه بیش از این بخواهند برای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کمک رسانی به کشورهای منطقه ایجاد مزاحمت کنند، چه بسا آتشی به پا شود که مهار آن قطعا از دست آنها خارج خواهد شد.

سردار جزایری تأکید کرد: توصیه اکید من آن است که اجازه دهند جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دیگر حداقل کمک های انسانی خود را برای مردم مظلوم یمن داشته باشند و بیش از این کشورهایی به نام اسلام و علیه مسلمانان جنگ و ادامه خونریزی نداشته باشند.

انتهای پیام

کد N821547

وبگردی