آفتاب

رائول کاسترو: سفرای آمریکا و کوبا معرفی می‌شوند

رائول کاسترو: سفرای آمریکا و کوبا معرفی می‌شوند

رئیس‌جمهوری کوبا گفت، پس از آنکه آمریکا اواخر ماه جاری میلادی نام این کشور از فهرست کشورهای حامی تروریسم حذف کند، هاوانا و واشنگتن سفرای خود را در کشورهای یکدیگر معرفی خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "رائول کاسترو،" رئیس‌جمهوری کوبا پس از بدرقه فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه این اظهارات را به خبرنگاران در فرودگاه بین‌المللی هاوانا گفت.

آمریکا و کوبا از سال 1961 میلادی روابط کامل دیپلماتیک با یکدیگر نداشته‌اند. در حال حاضر دو کشور هیات‌های عادی موسوم به "حافظ منافع" تحت حفاظت دولت سوئیس در کشورهای یکدیگر دارند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا آوریل سال جاری میلادی تصمیم خود برای حذف کوبا از لیست تروریسم را که یکی از بزرگترین موانع برای گشایش کامل سفارتخانه‌ها محسوب می‌شود، اعلام کرد. فرصت 45روزه‌ای که به کنگره داده می‌شود تا در خصوص تصمیم اوباما رای دهند 29 مه سال جاری میلادی (هشتم خرداد) پایان می‌یابد.

جف راتکه، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: نمی‌توانم چارچوب زمانی کوبا برای تبادل سفرا را تایید کنم. چنین اقدامی زمانی منطقی است که روابط دیپلماتیک از سر گرفته شوند.

هاوانا مدت‌ها حضور نام کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم را ناعادلانه و غیرمنصفانه توصیف کرده است. کاسترو گفت: این اتهام ناعادلانه قرار است لغو شود و ما قادر خواهیم بود تا سفرای خود در کشورهای یکدیگر را معرفی کنیم.

کاسترو همچنین در مذاکره با اوباما درباره از سرگیری روابط دیپلماتیک نگرانی‌های خود را نسبت به دیپلمات‌های آمریکایی که برای خبرنگاران مستقل در حافظ منافع آمریکا در هاوانا کلاس برگزار می‌کنند، مطرح کرده و این اقدامات را غیرقانونی خواند.

کاسترو گفت: مخالفان در حافظ منافع آمریکا در هاوانا آموزش‌های "غیرقانونی" دریافت می‌کنند.

کوبا و آمریکا در حال حاضر تلاش برای از سرگیری روابط دیپلماتیک هستند اما هنوز اختلافات بسیاری وجود دارد که باید برطرف شوند همچون درخواست آمریکا برای آزادی جابه جایی دیپلمات‌هایش در کوبا.

رئیس جمهوری کوبا افزود: دیپلمات‌های آمریکایی برای خبرنگاران مستقل کلاس و کنفرانس از راه دور برگزار می‌کنند. نمی‌دانم که آیا آمریکا به آن‌ها دیپلمی در این خصوص می‌دهد یا خیر.

حافظ منافع آمریکا کلاس‌های رایگان در زمینه خبرنگاری، زبان انگلیسی و تکنولوژی اطلاعات برگزار می‌کند اما دانشجویان هزینه‌ای برای این کلاس‌ها پرداخت نمی‌کند. کوبا این کلاس‌ها را اقدامی برای مداخله در امور داخلی این کشور و نقض کنوانسیون بین‌المللی در خصوص دیپلماسی می‌داند.

در همین حال جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: دولت آمریکا قصد دارد در مه سال 2015 میلادی به منظور پیشرفت هر چه بیشتر در عادی سازی روابط میان هاوانا و واشنگتن با مقامات کوبا مذاکرات بیشتری برگزار کند.

وی افزود: مذاکرات دیگری وجود دارد که قرار است تا الان تا پایان مه سال جاری میلادی برگزار شوند. ما قصد داریم به پیشرفت این روند عادی سازی روابط ادامه دهیم.

انتهای پیام

کد N821419

وبگردی