آفتاب

دیپلماسی سیب‌زمینی؛ هدایای ویژه لاوروف برای کری

دیپلماسی سیب‌زمینی؛ هدایای ویژه لاوروف برای کری

وزیر خارجه آمریکا پس از دو سال به روسیه سفر کرد و همتای وی برای بهبود فضای مذاکرات هدیه‌ای "یخ‌شکن" به وی داد که شامل یک سبد سیب‌زمینی و یک سبد گوجه فرنگی بود!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ماه‌ها پس از گسترش تنش‌ها بر سر اوکراین، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تلاش کرد تا یخ روابط را روز سه‌شنبه در دیدار با جان کری وزیر خارجه آمریکا بشکند و از این رو به وی دو سبد مملو از سیب‌زمینی و گوجه فرنگی هدیه داد.

کری به تفرجگاه سوچی در دریای سیاه رفته است و مذاکرات عالی‌رتبه با لاوروف و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در نشستی غیرعلنی داشت؛ این اولین سفر کری به روسیه طی دو سال گذشته محسوب می‌شود.

لاوروف میهمان خود را با نشان دادن سبدی مملو از گوجه فرنگی قرمز و یک سبد دیگر مملو از سیب زمینی غافلگیر کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در صفحه فیس‌بوک خود نه‌تنها با اشاره به آسمان آبی این شهر بلکه با اشاره به جو مذاکرات نوشت: امروز هوای سوچی آفتابی است.

مساله سیب‌زمینی در روابط میان لاوروف و کری به جوک تبدیل شده است. پیشتر نیز در ژانویه 2014 زمانی که دو طرف در پاریس درباره سوریه گفت‌وگو کردند، کری به همتای روس خود دو سیب زمینی بزرگ ایالت آیداهو را پیشکش کرد. هدیه روس‌ها همچنین یادآور این موضوع است که روسیه در پاسخ به تحریم‌های غرب بر سر بحران اوکراین، محصولات آمریکا و اروپا را ممنوع کرد.

هدایای ویژه لاوروف برای کری

هیات روسیه در سوچی همچنین یک تی‌شرت به مناسبت روز پیروزی (Victory Day) به دیپلمات ارشد آمریکا هدیه کرد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، کری از طرف خودش لیستی از روزنامه‌های روسی را به میزبانش داد که از نظر وی به خوبی بیانگر روابط گسترده و بالقوه دو کشور نیست و باید در آنها اصلاحاتی انجام شود.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، کری یک کیف کتابی چرم قهوه‌ای سوخته نیز به لاوروف هدیه داد که درست همانند مال خودش است که در سفرها به همراه دارد.

انتهای پیام

کد N821347

وبگردی