آفتاب

ناآرامی‌ها در مقدونیه در پی رسوایی‌ شنود/ دو وزیر استعفا کردند

ناآرامی‌ها در مقدونیه در پی رسوایی‌ شنود/ دو وزیر استعفا کردند

در پی تشدید بحران سیاسی در مقدونیه، وزرای کشور و حمل و نقل به همراه یک مقام امنیتی ارشد در وزارت کشور از دولت محافظه‌کار مقدونیه استفعا کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "الکساندر جورجیف"، سخنگوی دولت مقدونیه اعلام کرد که این سه مقام اواخر روز سه‌شنبه استعفا کرده‌اند.

مقدونیه از زمان استقلال از یوگسالاوی در 1991 با شدیدترین بحران سیاسی خود مواجه شده است. این اتفاق پس از آن رخ داد که اپوزیسیون مقدونیه مدعی شد که دولت تلفن‌های 20 هزار تن از جمله پلیس، قضات، رهبران مذهبی، روزنامه نگاران و دیپلمات‌های خارجی را شنود کرده است.

دولت مقدونیه اگرچه این اتهامات را رد می‌کند اما طی روزهای اخیر با اعتراضات گسترده سازمان دهی شده از سوی اپوزیسیون مواجه بوده است. براساس اعلام مقام‌های دولتی، جایگزین مقام‌های مستعفی امروز (چهارشنبه) تعیین می‌شود. اپوزیسیون سوسیال دموکرات خواستار استعفای نیکولا کروفسکی، نخست‌وزیر مقدونیه شده است و می‌گوید که یک دولت موقت باید خود را برای برگزاری انتخابات سراسری جدید آماده کند. معترضان ضد دولتی در نزدیکی ساختمان پارلمان مقدونیه در اسکوپیه، پایتخت این کشور تجمع کرده و خواستار استعفای دولت هستند.

در پی اعتراضات به رسوایی شنود، 22 تن در جریان ناآرامی‌ها کشته شدند و پس از آن 30 تن به ارتکاب اعمال مرتبط با تروریسم متهم شدند. گفته می‌شود که در بحبوحه اعتراضات، نخست وزیر مقدونیه "گوردانا یانکولوفسکا"، وزیر کشور را به همراه "ساسا میخالکوف"، رئیس ضد اطلاعات برکنار کرد.

در جریان اعتراضات در شهر کومانووو که ترکیبی از قومیت‌های مختلف را در خود جای داده است، 22 تن از جمله هشت افسر پلیس کشته شدند. پس از آن دادستان‌ها در روز دوشنبه 30 تن از مردم این کشور را به جرم حمله متهم کرد. از جمله اتهام‌های وارد شده، مالکیت غیرقانونی سلاح و استفاده از مواد انفجاری است.

انتهای پیام

کد N821346

وبگردی