آفتاب

آسوشیتدپرس:پیشرفتی در مذاکرات کری با مقامات ارشد روسیه حاصل نشد

آسوشیتدپرس:پیشرفتی در مذاکرات کری با مقامات ارشد روسیه حاصل نشد

رئیس‌جمهوری روسیه و وزیر امور خارجه آمریکا در سوچی، روسیه مذاکرات بسیار حساسی را برگزار کرده و نسبت به همکاری نزدیکتر درخصوص اوکراین و سوریه متعهد شدند اما به رویکرد جدیدی برای از میان برداشتن اختلافات اصلی دست نیافتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "جان کری"، وزیر امور خارجه آمریکا هشت ساعت با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور در سوچی گفت‌وگو کرد. این نخستین سفر جان کری به روسیه از زمان بحران اوکراین بود و با مراسم هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی در نهم در 2015 تلاقی همزمان شد.

کری در یک نشست خبری با لاوروف گفت: انتظار نداریم که در اینجا به یک راه ویژه دست بیابیم یا اینکه در مذاکراتمان به پیشرفت دست پیدا کنیم. ما به اینجا آمده‌ایم تا مذاکره‌ای کامل و دقیق برگزار کنیم.

از نظر مسکو سفر جان کری به روسیه به احتمال زیاد برای عادی‌سازی روابط میان واشنگتن و مسکو بوده که به خاطر جنگ داخلی در اوکراین و سوریه و همچنین نوع رفتار مسکو با مخالفان و اعطای پناهندگی به ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا پرتنش شده بود.

در همین حال یوری اوشاکف، مشاور امور خارجی پوتین در این باره گفت: این مذاکرات مفید و مثبت بود.

وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه همچنین متعهد شدند تا برای متقاعد کردن طرفین درگیر در اوکراین و با هدف اجرا و تحقق آتش‌بس امضا شده در فوریه 2015 تلاش کنند.

جان کری با اشاره به این مساله که پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین آتش‌بس را با خطر بالقوه مواجه می‌کند، گفت: ما به شدت به او تاکید می‌کنیم که درباره همکاری در زمینه تحقق کامل این توافق آتش‌بس باز هم فکر کند.

با وجود توافقات میان این دو، جان کری و لاوروف در برخی از مسائل همچنان دچار اختلاف هستند.

کشورهای غربی، مسکو را به دخالت در امور اوکراین و حمایت از جدایی‌طلبان شرق این کشور متهم می‌کنند؛ ادعایی که مسکو آن را رد می‌کند.

جان کری با اشاره به این موارد اختلافی بار دیگر در این نشست خبری بر اهمیت سازش و آرامش در اوکراین تاکید کرد.

وی همچنین اعلام کرد، اگر آتش‌بس به صورت کامل در اوکراین تحقق یابد، آمریکا قول می‌دهد تا برخی تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو را لغو کند. آتش‌بس شامل عقب نشاندن و خارج کردن ادوات نظامی سنگین، دسترسی بی‌قید و شرط کمک‌رسان‌های بشردوستانه به مناطق درگیر، پایان درگیری‌ها و آزادی تمام زندانیان می‌شود.

وزارت امور خارجه روسیه نیز همزمان با دیدار میان کری با پوتین واشنگتن را به خاطر این روابط نامناسب میان دو کشور مقصر دانست و تاکید کرد که تحریم‌های اقتصادی مسکو را به عقب نشستن و دست کشیدن از منافع حساس ملی‌اش مجبور نمی‌کند.

جان کری پس از دیدار با پوتین و لاوروف به ترکیه رفت تا در نشست ناتو شرکت کند. وی همچنین در سوچی با مقام‌های دفاعی روسیه دیدار کرد.

اوشاکف همچنین گفت که دیدار احتمالی میان باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و پوتین در این مذاکرات مورد بحث قرار نگرفت. هر دو این رهبران قرار است در نوامبر سال جاری میلادی در نشست گروه 20 در ترکیه حضور داشته باشند و می‌توانند در آنجا با هم دیدار کنند.

پوتین و اوباما در چند سال اخیر چندین بار در حاشیه نشست‌های بین‌المللی با هم دیدار کردند.

انتهای پیام

کد N821235

وبگردی