رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بعثت دو هدف بزرگ داشت. یکی تحول درونی و قرار گرفتن در مسیر انسان کامل بود که این قدم پایهای مهم برای همه اهداف دیگر پیامبر (ص) محسوب میشد تا انسان جایگاه خلیفهاللهی را باز یابد. هدف دوم نیز ایجاد مدینه فاضله بر اساس قسط و عدل است که مدینه فاضله نیز کمک کننده برای رشد روحانی انسان است و از آن جهت که انسان موجودی اجتماعی است تحقق ویژگیهای کمالی انسان جز در ساحت یک جامعه صالح و سالم محقق نمیگردد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی طی نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت ایام شهادت امام موسی کاظم (ع) و تبریک مبعث پیامبر (ص)، گفت: مبعث بدون شک بزرگترین روز برای بشریت است و آغاز حرکت بشر به سمت جایگاه واقعیاش و به سمت خداست.
وی افزود: دروس متنوع مدرسه نبوی هر کدام از وجهی جهت کرامت انسان و زندگی عزتمندانه اوست و اگر روح بعثت توحید خالص است از آن روست که انسان به جز تکیه زدن بر مبدأ خلقت و کمال مطلق به استغنا نمیرسد و اگر جهاد را پیامبر (ص) رکن ایمان قرار داد از آن روست که بدون روحیه جهادی آدمی بصیرت نمییابد و عزت پیدا نمیکند و جامعهای هم که لباس جهاد نپوشد به خاری مبتلا میگردد و این مبتنی بر حدیثی است از پیامبر (ص) که فرمودند خداوند عزت و اقتدار امت من را در روحیه جهادی قرار داده است.
لاریجانی تصریح کرد: اگر پیامبر (ص) بر وحدت مسلمانان تأکید داشت و همه مسلمانان را چون دانههای شانه هم سرنوشت توصیف مینمود و میفرمود باپرواترین مردم در امت اسلام کسی است که جدالگری حتی اینکه او برحق باشد رها کند از آن جهت است که عزت مسلمانان در گرو وحدت آنان است و شاید کمتر واژهای به اندازه احترام مسلمانان به یکدیگر و رعایت حقوق آنان بر ادبیات اسلامی ما مورد تأکید قرار گرفته است و در حدیثی قدسی که امام باقر (ع) آن را نقل کرده است داریم که وقتی پیامبر (ص) به معراج رفت به خداوند عرض کرد که پروردگارا جایگاه مومن نزد تو چگونه است و خداوند فرمود ای محمد کسی که به دوستدار من اهانت آشکارا به جنگ من آمده است.
وی افزود: شکسته شدن عزت مومن به قدری اهمیت دارد که در سیره پیامبر (ص) و ائمه (ع) بارها در مورد آن صحبت شده و حضرت علی (ع) در خطبهای که در جنگ صفین در مورد حقوق والی بر ملت و ملت بر والی داشتند در مورد عزت نفس و کرامت ملت اینگونه میفرماید که "آنگونه که با زمامداران ستمگر سخن میگویید با من سخن مگویید و آنچنان که در پیشگاه حکام خشمگین و جبار خود را جمع و جور میکنید در حضور من نباشید و منافقانه با من نباشید و نه اینکه خیال کنید من در پی بزرگ ساختن خویشم زیرا کسی که شنیدن حق و عرض داشتن عدالت برایش مشکل باشد عمل به آن برای او مشکلتر است". بر این اساس منطق بعثت این گونه است و در مقابل منطق جاهلیت است که به جای عزت و کرامت انسانها سلطهگری و دیکتاتوری به عنوان قدرت ارزش مییابد و به جای برابری انسانها لگدمال نمودن حرمت انسانها جای باز میکند و آیا اکثر بلاهایی که آن روز جاهلیت در جزیرهالعرب حاکم کرده بود امروز به نوع دیگری بر زندگی ملتها حاکم نیست؟
رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به جنگ افروز سعودیها در منطقه و علیه مسلمانان یمن، گفت: آیا جنگ افروزی سعودیها و کشتن هزاران نفر و نابودی زیرساختهای این کشور مسلمان با منطق کرامت و عزت بعثت نبوی تطابق دارد یا با منطق جاهلیت و بلکه باید گفت صد رحمت به جاهلیت چون آنها با لوازم آن روز ظلم کمتری داشتند اما امروز به برکت سلاحهای کشتار جمعی آمریکایی و فرانسوی تا توانستهاند مردم یمن را کشتند و بیخانمان نمودند و این آقایان سعودی با این کلام پیامبر (ص) چه میکنند که فرمود "ای مردم مسلمان حقیقتاً برادر مسلمان است و خون و مال هیچ فرد مسلمانی بر هیچ فرد مسلمانی روا نیست" و آیا رفتار سعودیها برادری است و یا دشمنی؟
وی ادامه داد: پیامبر (ص) در جایی فرمودند "جبرئیل به اندازه هیچ چیز به اندازه دوری کردن از دشمنی با مردم به من سفارش نکرد" مگر اینکه مسئولین سعودی همان سیاست امویان را در پیش گرفته باشند چرا که یکی از سنتهای امویان برتری دادن خلیفه اموی بر رسول خدا بود و حجاج به عبدالملک در اینباره نوشت "ای خلیفه، خلفا منزلت بالاتری از پیامبران دارند" و چطور که یک مسلمان که حاکم یک کشور اسلامی است حاضر میشود برای امیال قدرت طلبانه عزت یک مسلمان را بشکند و جان، مال و ناموس آنان را محترم نشمارد و بعد هم یک عده کشور دیگر را نیز همراه خود کند و تحت عنوان ائتلاف دروغین با پرداخت پول کشورهای قدرتمند را حامی خود نماید تا هرچه بیشتر بتواند ظلم کند و ظاهراً دوران جدید دوران جاهلیت مضاعف است که بعثت باید از نو محقق شود.
لاریجانی تصریح کرد: عدهای مرتب حرافی میکنند که ایران قصد سلطه بر منطقه را دارد و این هم از دروغپردازیهای آنان است که قصد دارند پشت آن پنهان شوند و من از آنها سوال میکنم در این سی و اندی سال پس از انقلاب کی ایران به کشوری کوچک یا بزرگ در منطقه دست اندازی کرد یا تجاوز نمود؟ این شماها بودید که پشت سر صدام جمع شدید تا به ایران حمله کند و بعد گفتید ما اشتباه کردیم که به صدام کمک کردیم و حتی با همه این اقدامات ستمگرانه بعد از آنکه صدام به سعودی و کویت حمله کرد ما صدام را محکوم کردیم و تلافی نکردیم.
ادامه دارد ...
نظر شما چیست؟
لیست نظرات
نظری ثبت نشده است