آفتاب

ولایتی: با حصول توافق هسته‌ای هم، عادی‌سازی رابطه با آمریکا غیرمحتمل است

ولایتی: با حصول توافق هسته‌ای هم، عادی‌سازی رابطه با آمریکا غیرمحتمل است

ولایتی گفت: دیدار آتی اوباما با نمایندگان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نمایشی از ایران‌هراسی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی‌اکبر ولایتی، وزیر خارجه پیشین کشورمان در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز گفت: ایران نشست این هفته در کمپ دیوید بین آمریکا و مقامات شورای همکاری خلیج فارس را به منزله یک نمایش ایران هراسی می‌بیند که هیچ نفعی برای مذاکرات اتمی به همراه ندارد و نمی‌تواند موضع کشورهای عربی را برای تضعیف جمهوری اسلامی تقویت کند. این نشست به منزله ادامه حمایت سنتی آمریکا از عربستان سعودی و کشورهای هم پیمانش در منطقه خلیج فارس است.

بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی افزود: تصور نمی‌کنیم که آمریکا در حمایت از عربستان سعودی درنگ کند. سعودی‌ها هم اکنون خواهان حمایت بیشتر آمریکا از خود هستند. نشست کمپ دیوید به هر حالت سازنده نخواهد بود، زیرا پادشاه عربستان تصمیم گرفته که در آن حضور پیدا نکند.

ولایتی گفت: عربستان دارای یک دولت قبیله‌ای و غیردموکراتیک است که از گروه‌های افراطی در خاورمیانه از جمله داعش حمایت می‌کند. از طرف دیگر این دولت، غیرنظامیان را در یمن بمباران می‌کند. ریاض نگرش سنتی خود را به مسائل منطقه رها کرده است و موضع تقابل را در پیش گرفته است. هرگونه گفت‌وگو با سعودی‌ها باید با تغییر سیاست آنها همراه باشد. آنها تلاش می‌کنند که حس برتری‌جویی خود را ارضا کنند.

رئیس مکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: سعودی‌ها نمی‌توانند یمن را به عنوان حیات خلوت خود تلقی کنند. یمن یک کشور مستقل است که از تمدنی کهن‌تر از عربستان برخوردار است. سیاست عربستان در یمن شکست خورده است و نباید در سوریه تکرار شود. ایران و سوریه از روابطی راهبردی برخوردارند که ادامه پیدا خواهد کرد. ما از حمایت خود از لبنان و سوریه دست برنخواهیم داشت. ایران، عراق، سوریه و لبنان در تعاملی نزدیک با هم قرار دارند.

ولایتی درباره مذاکرات اتمی ایران هم گفت: به نظر ما این توافق بسیار ظریف و حساس است و دو طرف باید بسیار با دقت عمل کنند و تصور نمی‌کنم که در پایان مذاکرات قرار داشته باشیم. ما در میانه مذاکرات هستیم و نتایج آن به سیاست آمریکا بستگی دارد، زیرا آنها زمانی یک قول را می دهند اما روز بعد حرف دیگری را می زنند. حتی اگر توافق اتمی حاصل شود عادی سازی روابط با آمریکا غیرمحتمل است، زیرا آمریکا به سیاست های قدیمی خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

کد N821215

وبگردی