آفتاب

آسوشیتدپرس: پلیس چین مظنونان را شکنجه می کند

آسوشیتدپرس: پلیس چین مظنونان را شکنجه می کند

واحدمرکزی خبر نوشت:

دیده بان حقوق بشر روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد بدرفتاری پلیس چین با مظنونان به منظور گرفتن اعتراف از آنها مشکلی جدی در این کشور محسوب می شود. این در حالی است که پکن در حال انجام اقداماتی برای اصلاح نظام قانونی خود است.
در این گزارش آمده است پلیس راهکارهایی بر اساس قانون برای اقدامات خود می یابد . این اقدامات در نظامی صورت می گیرد که همچنان به شدت بر گرفتن اعتراف از مظنونان به منظور مجرم شناختن افراد در همه پرونده ها متکی است زیرا در اغلب موارد اختیارات کافی و مناسبی برای انجام تحقیقات درست درباره این پرونده ها وجود ندارد.
شی جینپینگ رئیس جمهور چین کاهش شمار اتهامات اشتباه و بی مورد و همچنین اصلاح نظام قضایی را به منظور احیای اعتماد عمومی به حزب کمونیست حاکم در اولویت کار خود قرار داد اما از کاهش دادن اختیارات و کنترل حزب کمونیست بر نظام قضایی این کشور خودداری کرد.
جدیدترین نتیجه این اصلاحات در ارتباط با نوجوانی اهل مغولستان داخلی بود که به سبب تجاوز و قتل مجرم شناخته شده و 18 سال پیش اعدام شده بود اما گفته می شود افسر ناظر بر این پرونده از شکنجه برای گرفتن اعتراف اجباری استفاده کرده بود.
اقدامات انجام شده طی سال های 2009 و 2012 - قبل از به قدرت رسیدن شی جین پینگ - مستلزم آن بود که باید فیلم ویدئویی از بازجویی ها تهیه شود و استفاده از شواهدی که به طور مستقیم از طریق شکنجه به دست می آید، ممنوع است. دیده بان حقوق بشر اعلام کرد این ها اقداماتی مثبت هستند اما کافی نیستند.
دیده بان حقوق بشر همچنین اعلام کرد:« این ها اقداماتی در نظام قضایی هستند که که همچنان پلیس در آن اختیارات زیادی دارد و همین موضوع سبب می شود پلیس فرصت های فراوانی برای بدرفتاری با مظنونان به دست بیاورد.»
در این گزارش همچنین آمده است برخی از افسران پلیس با شکنجه بازداشت شدگان در خارج از تأسیسات بازداشتی از مجازات می گریزند و از روش هایی استفاده می کنند که هیچ گونه صدمات قابل مشاهده ای از خود بر جای نمی گذارد و سپس اعتراف گرفته می شود.
این گزارش می افزاید در همین حال، پلیس مسئولیت اداره بازداشت گاه ها را بر عهده دارد ،‌از این رو مظنونان حق داشتن وکیل و حضور وکیل در جلسات بازجویی را ندارند و قضات نیز به ندرت اقدامات پلیس را زیر سوال می برند و اغلب شواهد واضح در ارتباط با شکنجه را نادیده می گیرند.
مایا ونگ محقق دیده بان حقوق بشر در امور آسیا اعلام کرد:« اعتراف ارزش زیادی دارد . تقریبا در هر پرونده ای از مظنوان اعتراف گرفته می شود . هیچ قانونی برای مسئول دانستن افسران پلیس برای شکنجه یا عتراف اجباری وجود ندارد.»
بازداشت شدگان سابق - که بیشتر به دزدی و فروختن مواد مخدر متهم بودند - در مصاحبه با مقامات دیده بان حقوق بشر اعلام کردند این بدرفتاری ها طی بازجویی های پلیس شامل محرومیت از خواب ، ضرب و شتم با باتون و آویزان شدن می شود. وزارت امنیت عمومی چین به سوالات در این زمینه پاسخ نداده است.
مقامات دیده بان حقوق بشر با 18 زندانی و همچنین اعضای خانواده ها، وکلا ، یک قاضی سابق و یک افسر سابق پلیس مصاحبه کردند. مقامات دیده بان حقوق بشر همچنین به بررسی 432 مورد حکم دادگاه در سراسر چین پرداختند که گفته می شود برای گرفتن اعتراف از مظنوان از شکنجه استفاده شده است.
به گزارش آسوشیتدپرس از پکن، گو شنگکون وزیر امنیت عمومی چین در ژوئه سال 2013 اعلام کرد اعترافات اجباری در سال 2012 در مقایسه با سال 2011 در چین 87 درصد کاهش داشته است. دیده بان حقوق بشر اعلام کرد نمی تواند این ارقام را تأیید کند.

4949

 

کد N821205

وبگردی