آفتاب
در اولین مصاحبه با یک روزنامه عربی؛

اوباما: متعهد به تامین امنیت خلیج فارس هستیم

اوباما: متعهد به تامین امنیت خلیج فارس هستیم

رئیس‌جمهوری آمریکا در اولین گفت‌وگوی خود با یک روزنامه عربی بر آمادگی کشور خود برای استفاده از نهایت توان و قدرتش جهت حمایت از امنیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در برابر تهدیدات تاکید کرد و مدعی شد که این کشورها حق دارند نسبت به ایران احساس نگرانی کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط که نخستین گفت‌وگوی وی با یک روزنامه عربی محسوب می‌شود در خصوص دیدگاه خود نسبت به روابط استراتژیک و امنیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و همچنین بحران سوریه و تحولات عراق و نشست تاریخی کمپ دیوید به گفت‌وگو پرداخت.

کمپ دیوید

وی در خصوص نشست فردا (پنجشنبه) خود با سران شورای همکاری خلیج فارس گفت: من از مسوولان ارشد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دعوت کردم تا به واشنگتن بیایند تا بتوانیم شراکت و همکاری میان خود را در زمینه همکاری امنیتی و چگونگی مقابله با تهدیدات و چالش‌های مشترک تقویت کنیم. ما همچنین در خصوص تلاش برای حل درگیری‌ها در خاورمیانه که موجب کشته شدن تعداد زیادی از بی‌گناهان و رنج مردم منطقه شده است، به گفت‌وگو می‌پردازیم و من اطمینان دارم که تمامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در این نشست‌ها نمایندگانی را خواهند داشت.

وی افزود: نشست ما ناشی از منافع مشترکمان در منطقه‌ای است که در آن صلح و امنیت برقرار شود. همانطور که از دو سال پیش در سازمان ملل گفته‌ام آمریکا منافع ریشه‌ای در خاورمیانه دارد که از جمله آن مقابله با تجاوز خارجی و تضمین آزادی دریانوردی در آب‌های بین‌المللی و تجارت آزاد است. دریانوردی شامل تنگه‌های هرمز و باب‌المندب است و همچنین باید شبکه‌های تروریستی که مردم ما را تهدید می‌کنند از بین برده و از گسترش یا استفاده از سلاح کشتار جمعی ممانعت به عمل آید. آمریکا آماده استفاده از تمامی امکانات خود برای تامین این منافع است.

باراک اوباما در این مصاحبه بر پایبندی خود به اصول حمایت از آزادی و کرامت تاکید کرد و گفت: منافع آمریکا به طور مستقیم با منطقه‌ای در ارتباط است که از صلح و امنیت برخوردار باشد.

ایران

وی با این ادعا که ایران حامی تروریسم است و از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، حزب‌الله لبنان و جنبش حماس حمایت به عمل می‌آورد، مدعی شد: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حق دارند نسبت به برخوردها و اقدامات ایران که موجب برهم زدن ثبات منطقه می‌شود، احساس نگرانی کنند. ما متعهد به تامین امنیت خلیج فارس هستیم.

اوباما افزود: با اینکه ما تلاش می‌کنیم تا به یک توافق هسته‌ای با ایران برسیم اما همواره نسبت به اقدامات و برخوردهای ایران هوشمندانه عمل می‌کنیم.

ادامه دارد

کد N821190

وبگردی