آفتاب
اوباما در مصاحبه با الشرق الأوسط بیان داشت:

دفاع از توافق با ایران/ تاکید بر پابرجا بودن تحریم های غیرهسته ای

دفاع از توافق با ایران/ تاکید بر پابرجا بودن تحریم های غیرهسته ای

رئیس جمهور آمریکا که در آستانه به ثمر رسیدن مذاکرات هسته ای ایران به هر دری می زند تا دل اعراب را نرم کند بار دیگر برای حفظ ژست جنگ طلبانه واشنگتن اتهام همکاری تهران با گروه های تروریستی را پیش کشید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، در آستانه مذاکرات دو روزه ای که از امشب بین رهبران واشنگتن و سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آغاز می شود، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا بار دیگر از تلاش های انجام گرفته در جهت حصول توافق هسته ای با ایران حمایت کرد. با این حال وی مدعی شد که آمریکا از هیچ تلاشی برای ممانعت از تهاجم ایران به دیگر کشورهای منطقه مضایقه نخواهد کرد.

وی در مصاحبه کتبی که با روزنامه «الشرق الأوسط» داشت بار دیگر مدعی شد که ایران کشوری حامی تروریست است و به عنوان شاهدی بر این ادعا گفت: ایران از ادامه حکومت بشار اسد دفاع کرده و از حزب الله در لبنان و حماس در نوار غزه حمایت می کند. ایران به حوثی های یمن کمک می کند. بنابراین کشورهای منطقه حق دارند که عمیقا درباره فعالیت های ایران احساس نگرانی کنند به ویژه آنکه این کشور از عملکرد گروه های نیابتی در داخل خاک دیگر همسایگانش حمایت می کند.

اوباما تصریح کرد که جلسات این هفته که شامل نشستی یک روزه در کمپ دیوید هم می شود برای تعمیق همکاری آمریکا با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب خلیج فارس ترتیب داده شده است اما وی درباره جزئیات تعهدات جدیدی که ممکن است آمریکا در قبال این کشورها بپذیرد حرفی نزد.

اوباما بار دیگر مدعی شد که آمریکا همچنان در برابر رفتارهای بی پروایانه ایران هوشیار بوده و به حفظ حضور نظامی در منطقه و کمک به کشورهای عرب برای مقابله با تهاجم ایران ادامه می دهد.

وی مدعی شد: «ما به اعمال کامل تحریم های ایران به خاطر حمایت این کشور از تروریسم پایبند بوده ایم و این گونه از تحریم ها حتی با وجود حصول توافق هسته ای نیز به قوت خود باقی خواهد ماند.»

اوباما در رابطه با دیگر مسائل منطقه ای مدعی شد که آمریکا هرگز از طرح صلح بین اسرائیل و فلسطین ناامید نمی شود اگرچه برای رسیدن به این هدف راه دشواری را پیش رو دارد.

وی بار دیگر با گوشزد کردن خطر فرقه گرایی در خاورمیانه تصریح کرد که گروه داعش تصویری ساختگی و تحریف شده از اسلام ارائه می دهد و اغلب از میان دیگر مسلمانان قربانی می گیرد.

اوباما در نهایت مدعی شد که نشست این هفته با سران کشورهای عربی بر روی چگونگی همکاری های مشترک متمرکز شده تا به این ترتیب برای برخی از مهمترین درگیری های منطقه که منجر به قدرت گرفتن این گروه های افراطی شده راه حلی بیابند.     

کد N821180

وبگردی