آفتاب

سوئیس صدور سلاح به عربستان را متوقف کرد/ بیانیه وزارت خارجه سوئیس درباره حوادث یمن

سوئیس صدور سلاح به عربستان را متوقف کرد/ بیانیه وزارت خارجه سوئیس درباره حوادث یمن

روزنامه سوئیسی دربوند در شماره دیروز خود از تصمیم تازه سوئیس در خصوص فروش تسلیحات به عربستان سعودی خبر داد.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سوييس تا اطلاع ثانوي هيچ سلاحي به عربستان سعودي صادر نخواهد کرد. سخنگوي دفتر اقتصاد سوييس (سکو) روز گذشته گزارش يکي از نشريات سوييس در اين زمينه را مورد تائيد قرار داد. سوييس از ژانويه تا ماه مارس سالجاري سلاح هايي به ارزش يک ميليون و دويست و شانزده هزار فرانک به عربستان سعودي صادر کرده بود.

ضمنا محموله هاي ارسالي به اين کشور نيز شامل قطعات يدکي سيستم پدافند هوائي بوده که قبلا سوييس به آن کشور فروخته بود. سوييس ضمنا در کل سال گذشته نيز سلاح هايي به ارزش دوازده ميليون فرانک به عربستان سعودي صادر کرده بود. سازمان موسوم به سوييس بدون ارتش از دولت فدرال خواسته که صدور سلاح به کشورهاي خاورميانه وبويژه به عربستان سعودي را ممنوع نمايد. ولي کميسيون امنيتي مجلس شوراي ملي سوييس در ژانويه سالجاري درخواستي مبني بر محدود نمودن صدور سلاح به عربستان سعودي را رد کرده بود.

يک ائتلاف نظامي تحت رهبري عربستان سعودي شش هفته است که حملات هوائي را عليه گروه شيعه اقليت حوثي در يمن که بخش هايي از اين کشور را به تصرف خود درآورده و دولت آنرا سرنگون کرده، انجام مي دهد. مسئول هماهنگي کمک هاي انساني سازمان ملل متحد روز شنبه حملات هوائي مزبور عليه يمن را شديدا مورد انتقاد قرار داده و آنرا مغاير با حقوق بشردوستانه بين المللي توصيف نمود.

بيانيه مطبوعاتي وزارت امور خارجه سوييس

همچنین وزارت خارجه سوئیس بیانیه ای در رابطه با وضعیت یمن و اقداماتی که دولت این کشور انجام داده را منتشر کرده که به شرح ذیل است.

بخاطر بحران انساني در يمن، سوييس دو ميليون فرانک در اختيار دفتر هماهنگي کمک هاي بشردوستانه سازمان ملل متحد براي اين کشور قرار مي دهد. وزارت امور خارجه سوييس همزمان از طرف هاي درگير مي خواهد به تعهدات خود در قبال حقوق بين الملل پايبند باشند، حفاظت مردم غير نظامي را تضمين نمايند ، بدنبال گفتمان جهت يک راه حل سياسي براي اين اختلاف باشندو عمليات رزمي را متوقف سازند.
سوييس نگران بدتر شدن وضعيت سياسي، انساني و اقتصادي در يمن مي باشد. به همين خاطر سوييس همه طرفهاي درگير در اين اختلاف را فرا مي خواند تا به نعهدادت بين المللي خود پايبند باشند، حفاظت از مردم غير نظامي را تضمين نمايند،اجازه رساندن و تقسيم کمک هاي انساني به مردم را بدهند و در چارچوب مذاکرات تلاش نمايند تا يک راه حل سياسي براي اين اختلاف پيدا شود.

در همين راستا، سوييس از تعيين اسماعيل شيخ احمد بعنوان نماينده سازمان ملل براي يمن استقبال مي کند. مبارزاتي که ماهها ادامه دارد و باعث ويران شدن زير ساختارهاي حمل و نقل در اين کشور گرديده، باعث وخيم شدن وضعيت انساني در اين کشور شده است. در اين راستا سوييس بخاطر وضعيت انساني وخيم در اين کشور و نيازهاي بشردوستانه در آنجا، دوميليون فرانک در اختيار دفتر هماهنگي کمک هاي بشردوستانه سازمان ملل متحد قرار مي دهد. اين دفتر در زمينه اجراي پروژه هاي کمک هاي ضروري در بخش بهداشت و درمان و همچنين کمک هاي غذائي فعاليت مي کند.

کل بودجه سوييس براي يمن البته بالغ بر 8 ميليون فرانک مي باشد.
يمن فقيرترين کشور در خاورميانه است. شصت درصد از جمعيت يمن که بالغ بر پانزد ميليون و نهصد هزار نفرمي باشند، نياز به کمک هاي بشردوستانه دارند. مواد غذائي براي ده ميليون و ششصد هزار نفر از مردم يمن تضمين شده نيست و يک ميليون ششصد هزار نفر که 850 هزار کودک نيز در بين آنها قرار دارند نيز دچار سوء تغذيه مي باشند.

سيزده ميليون نفر در اين کشور دسترسي به آب آشاميدني تميز ندارند و شهر صنعا مي تواند در قرن حاضر به اولين پايتخت بدون آب در جهان تبديل شود. يمن در سالهاي اخير 250 هزار آواره را از کشورهاي شاخ آفريقا در خود پذيرفته است. ضمنا جنگ داخلي در اين کشور 300 هزار نفر را در داخل اين کشور آواره نموده است. سوييس از سال 2007 در يمن فعاليت دارد.

در حال حاضر سوييس پروژه هايي را در زمينه تهيه آب آشاميدني تميز، ايجاد فاضلاب و پروژه هاي مبارزه با ميکروب ها و يا ميکروب زدائي را در اين کشور دنبال مي کند. سوييس در اين زمينه در سطح چند مليتي از جمله با کميته جهاني صليب سرخ، يونيسف، کميسارياي عالي امور آوارگان سازمان ملل و همچنين با برنامه غذاي سازمان ملل همکاري مي کند. سوييس از سال 2013 عضو « صلح در يمن» مي باشد که يک گروهي مي باشد که 40 کشور و سازمانهاي بين المللي عضو آن مي باشند.

52308

کد N820878

وبگردی