آفتاب

مانور دریایی ژاپن - فیلیپین / افزایش همکاری‌های دریایی توکیو - هانوی

مانور دریایی ژاپن - فیلیپین / افزایش همکاری‌های دریایی توکیو - هانوی

فیلیپین و ژاپن برای نخستین بار مانور دریایی مشترکی را امروز (سه شنبه) در دریای چین جنوبی برگزار کرده و گارد ساحلی توکیو نیز در هفته جاری همکاری خود با ویتنام را آغاز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، همکاری ژاپن به دنبال سخنرانی سال گذشته میلادی شینزو آبه، نخست وزیر این کشور صورت می‌گیرد که متعهد شده تا به حفظ آزادی هوانوردی و دریانوردی در منطقه جنوب شرق آسیا کمک کند.

این رزمایش همچنین در بحبوحه انتقادات بین‌المللی از ادعاهای چین در خصوص حق مالکیت بر جزایر دریای چین جنوبی و نگرانی‌های مقامات نظامی آمریکا و فیلیپین از اینکه ممکن است پکن بالاخره در این قلمرو مورد مناقشه یک منطقه اختصاصی اعمال کند، صورت می‌گیرد.

مقامات فیلیپین گفتند، دو ناوشکن ژاپنی و یک ناو جنگی فیلیپینی در این مانور امنیت دریایی در غرب مانیل در دریای چین جنوبی حضور دارند و در مانور مبارزات برنامه‌ریزی نشده شرکت می‌کنند.

این مانور به دنبال امضای معاهده‌ای میان ژاپن و فیلیپین در ژانویه سال جاری میلادی با هدف افزایش همکاری‌های امنیتی برگزار شد.

بعید است که ماهیت این آموزش چین را نگران کند چرا که پکن نیز مانورهای مشابهی را با آمریکا برگزار کرده است. اما حضور کشتی‌های ژاپنی در دریای چین جنوبی بیانگر افزایش تمایل ژاپن در چنین اقداماتی است.

چین مدعی است که بر بخش اعظم دریای چین جنوبی حق مالکیت دارد؛ بخش‌هایی که فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان نیز بر آن‌ها ادعای مالکیت دارند.

گارد ساحلی ژاپن گفت، یکی از کشتی‌هایش برای آموزش امداد و نجات در روزهای آتی در ویتنام خواهد ماند.

انتهای پیام

کد N820806

وبگردی