آفتاب

دیپلماسی رسانه‌ای مذاکرات هسته‌ای در مدت باقیمانده چگونه باشد؟

دیپلماسی رسانه‌ای مذاکرات هسته‌ای در مدت باقیمانده چگونه باشد؟

نشست دیپلماسی رسانه‌ای در مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 با حضور اساتید ارتباطات، نمایندگانی از رسانه‌ها و معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا، در ابتدای نشست دیپلماسی رسانه‌ای در مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5، دکتر محمد سلطانی‌فر - مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها - توضیحاتی را درباره‌ی ضرورت تشکیل این نشست و اهمیت مباحث آن مطرح کرد.

این مدرس دانشگاه عمده‌ی صحبت‌هایش را به طرح پرسش درباره دیپلماسی رسانه‌ای در مذاکرات هسته‌ای گذراند و اینکه در فضای باقیمانده این دیپلماسی باید چگونه باشد.

سلطانی‌فر با بیان این‌که هدف این نشست بررسی محتوای مذاکرات نیست، گفت: به دنبال یافتن پاسخ برای این پرسش‌ها هستیم که رسانه‌ها در برخورد با منافع ملی آیا دارای خط مشی مشخصی هستند و سوال بعدی اینکه سیاست ما تا چند ماه آینده (دهم تیرماه که مذاکرات اصلی گروه 1+5 است) چگونه می‌تواند باشد.

عملکرد صدا‌وسیما، شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌ها در مذاکرات هسته‌ای، مباحثی است که در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سلطانی‌فر در لابه‌لای صحبت‌هایش آمار و اطلاعاتی از نتایج پژوهش‌هایی داد که در رسانه‌ها با موضوع اخبار مذاکرات هسته‌ای منعکس شده است. او همچنین به ارائه اطلاعاتی پرداخت که بیشتر از طریق تحلیل محتوای این رسانه‌ها به دست آمده است.

از جمله روزنامه‌های مورد مطالعه در این پژوهش کیهان و جوان و همچنین اعتماد و شرق بود که سلطانی‌فر گفتمان حاکم بر انعکاس اخبار این رسانه‌ها را برای حاضران در نشست شفاف ساخت.

سلطانی‌فر در پایان بخش ابتدایی این نشست به سخنرانان امتیاز داد و این نکته را به اغلب آنها یادآور شد که خارج از بحث رسانه‌ای به موضوع مذاکرات هسته‌ای پرداخته‌اند. او تاکید کرد که رها خرازی آذر و فواد ایزدی صحبت‌هایش بیشتر در راستای موضوع مورد نظر بوده است.

در این نشست همچنین فواد ایزدی (تحلیلگر و کارشناس بین‌الملل) توضیحاتی را درباره‌ی این‌که کارایی دیپلماسی رسانه‌ای در کشورها چه می‌تواند باشد ارائه داد و درباره این‌که در کشور‌های دیگر و در کشور ما چگونه از این موقعیت و دیپلماسی استفاده می‌شود مباحثی را مطرح کرد.

محمد خدادی (مدیر عامل ایرنا) به تبیین اهمیت موضوع این نشست پرداخت و گفت: امروز بحث مذاکرات بحثی فراگیر است و دربرگیری دارد. امروز دیگر مذاکره‌کنندگان نمی‌توانند افکار عمومی را درباره‌ی این موضوعات دخیل ندانند.

سید یاسر جبرائیلی (معاون پژوهشی خبرگزاری فارس) هم در این نشست توضیحاتی را درباره‌ی نگاه منتقدانه نسبت به تیم مذاکره‌کننده ارائه داد و سپس به تیترهایی اشاره کرد که آن دوره در رسانه‌ها استفاده می‌شد.

پرویز اسماعیلی (معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری) نیز سخنران بعدی بود که در بخشی از صحبت‌هایش با بیان اینکه دلواپسی برای منافع ملی یک پدیده‌ی ممدوح است، گفت: اینکه دلواپسی به یک حرفه سیاسی در حوزه‌های مربوط به منافع سیاسی تبدیل شود پذیرفته نیست.

وی گفت: ما تا 10 تیر فرصت داریم اما در هر فرصتی رسانه‌ها نباید اقتدار نظام را در برابر نظام سلطه مخدوش کنند. بالاخره ما یا به یک توافق خوب می‌رسیم یا اینکه نه. اگر به توافق رسیدیم آن وقت خنده دار است که بگوییم این توافق خیانت به ملت است و اگر نرسیدیم هم خنده‌دار است که بگوییم شکست خورده‌اند.

الیاس حضرتی (مدیرمسؤول روزنامه اعتماد) در این نشست به برخی صحبت‌های مطرح شده از سوی سید یاسر جبرائیلی (معاون پژوهشی خبرگزاری فارس) پاسخ‌ داد و تاکید کرد، ما اجازه نداریم جلوتر از مسوولان نظام حرکت کنیم و سپس به فضای مطلوبی که برای ارائه نظر و گفتمان و برای موضوعات مختلف در عرصه رسانه ایجاد شده، اشاره کرد.

در ادامه بحث هم دکتر رها خرازی آذر (عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات) به اهمیت دیپلماسی رسانه‌ای و ابعاد جهانی آن و امکان استفاده از این دیپلمات‌ رسانه‌ای پرداخت و پیشنهادهایی را برای این‌که در فرصت باقی‌مانده تا دهم تیر ماه، رسانه‌ها و مسوولان چه دیپلماسی رسانه‌ای را باید اتخاذ کنند، ارائه داد.

او در ابتدای بحث خود تاکید کرد: دیپلماسی رسانه ادامه سیاست خارجی است که امکان حضور بهتر کشور‌ها در عرصه سیاست خارجی و رسانه را فراهم می‌کند.

رها خرازی همچنین تاکید کرد: با وجود تفاوت گفتمان‌های حاکم بر این نشست و رسانه‌های کشور با وجود دانستن دیپلماسی رسانه‌ای درست می‌توان گفتمان همراه با صلحی را در جریان سیاست خارجی در رسانه‌ها داشته باشیم.

این نشست از ساعت 14 تا 16 روز سه‌شنبه - 22 اردیبهشت ماه - در محل دفتر مرکز مطالعات برنامه‌ای رسانه‌ها برگزار شد.

جریان کامل این نشست متعاقبا ارسال می‌شود.

انتهای پیام

کد N820801

وبگردی