آفتاب

الوطن سوریه: نشست امروز کری و لاوروف متفاوت‌تر از همیشه خواهد بود

الوطن سوریه: نشست امروز کری و لاوروف متفاوت‌تر از همیشه خواهد بود

امروز (سه شنبه) نشستی از نوع دیگر میان وزرای خارجه آمریکا و روسیه برگزار می‌شود که هدف از آن بررسی راه‌حل‌های فراگیر برای نا‌آرامی‌ها در منطقه از سوریه گرفته تا یمن و اوکراین اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه الوطن سوریه در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک در مسکو درباره نشست امروز میان وزرای خارجه آمریکا و روسیه می‌نویسد: پس از اعلام دستورکار نشست سوچی میان جان کری و سرگئی لاوروف که بر بررسی بحران‌های مورد اهتمام مسکو و واشنگتن یعنی بحران‌های سوریه، یمن، اوکراین و سازش‌های ممکن، تمرکز دارد، به نظر می‌رسد این نشست بسیار با اهمیت خواهد بود و می‌تواند آبی باشد بر آتش شعله‌ور جنگ‌های منطقه.

منابع الوطن می‌گویند، پس از تحولات اخیر در یمن و مشخص شدن جایگاه ایران در منطقه برای غرب و اینکه دولت سوریه سرنگون شدنی نیست، اکنون بسیار محتمل‌تر است که غربی‌ها به نوعی با ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای کنار بیایند و تهران را در حل و فصل بحران‌های خاورمیانه به‌ویژه سوریه و یمن مشارکت دهند. آمریکا نیز به عنوان رهبر غربی‌ها نقش متقاعد کردن اعراب حوزه خلیج فارس درباره ایران را بر عهده گرفته است.

در واقع باید گفت هدف از نشست کمپ دیوید این است که این اطمینان به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس داده شود که ایران دشمن آن‌ها نیست. همچنین در این نشست قراردادهای تسلیحاتی با آمریکا جهت "تضمین امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس" ترتیب داده خواهد شد که سود اصلی آن را آمریکایی‌ها می‌برند.

در خصوص پروند سوریه نیز منابع مذکور می‌گویند، پایداری دمشق مجددا بر نقش محوری آن در منطقه به ویژه پس از ناتوانی کشورهای بزرگ در تحمیل سیطره و شروط خود به سوریه، نشان می‌دهد که این مساله به تقویت شراکت ایران و سوریه برای اداره امور منطقه و محرومیت کشورهای غربی از هرگونه نفوذی در خاورمیانه انجامیده است.

این منابع احتمال دادند که منطقه از اوایل ژوئیه آتی و پس از امضای توافق هسته‌ای میان ایران با 5+1 وارد مرحله سازش‌ها خواهد شد و این امر براساس "سیاست‌ محورها" است، سیاستی که از تقسیم خاورمیانه میان نفوذ دو محور ایرانی و عربستانی سخن می‌گوید و می‌تواند امنیت و ثبات را برای چندین سال به منطقه باز می‌گرداند.

آنها درخصوص ساختار این سازش‌ها می‌گویند، این سازش‌های از طریق مذاکرات در یمن، سوریه و اوکراین صورت ‌می‌گیرد و راه‌حل‌ برد برد برای هرسه بحران در نظر گرفته شده و قرار است تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد. این احتمال‌ وجود دارد که این بار مذاکرات وزیر خارجه آمریکا با همتای روس خود به نتیجه ملموسی دست یابد.

روزنامه الوطن درپایان با پاسخ به سوالی در مورد آینده ترکیه در سازش‌های جدید، پیش بینی می‌کند که صحنه ترکیه شاهد درگیری شدیدی شود تا به رویاهای عثمانی رجب طیب اردوغان، برای بازگرداندن ترکیه به جایگاه سابق خود، پایان دهند.

انتهای پیام

کد N820769

وبگردی