آفتاب

مانور مشترک روسیه - چین؛ پیامی برای آمریکا

مانور مشترک روسیه - چین؛ پیامی برای آمریکا

نیروهای دریایی روسیه و چین امروز (دوشنبه) مانور مشترک خود در آب‌های مدیترانه را آغاز کردند؛ اقدامی که می‌توان آن را آخرین نشانه از تقویت روابط بین دو کشور توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل ازخبرگزاری اسپوتنیک، این رزمایش که در دریای استراتژیک مدیترانه برگزار می‌شود از نظر رسانه‌های غربی پیامی خطاب به واشنگتن از ظهور اتحادی قدرتمند و جدید در حیاط پشتی اروپا است.

مجله "نشنال پریویو" در این باره نوشته است: درست است که تنها دو ناو جنگی چینی به رزمایش مدیترانه اعزام شده‌اند اما استقرار این‌ها هم بیانگر تمایل چین به کمک به روسیه در تقابل با آمریکاست.

لس آنجلس تایمز نیز در گزارشی به مانور 10 روزه چین ‌- روسیه پرداخت و نوشت: هدف بر هیچ کسی پوشیده نیست، اتحادیه قدرتمند جدیدی از قدرت‌های بزرگ شرق در نزدیکی اروپا به عرض اندام می‌پردازد؛‌ اقدامی که به شدت به فعالیت‌های چین در اقیانوس آرام شباهت دارد.

روزنامه سویسی تاگس آن‌سایگر هم درباره دوستی بین مسکو و پکن می‌نویسد: همکاری روسیه و چین فراتر از همکاری اقتصادی و سیاسی است. این دو برای مقابله با آمریکا و متحدان آسیایی و اروپایی‌اش این اتحاد را به بخش نظامی نیز گسترش داده‌اند.

بی‌بی‌سی نیز در نوشته‌ای به تحلیل این رزمایش مشترک پرداخته و نوشته است: با وجود کوچک بودن این رزمایش نشانه‌ای از رشد روابط نظامی بین پکن و مسکو است.

مجله‌ آلمانی اشپیگل نیز با تایید ادعاهای رسانه‌های غربی در یادداشتی این مانور مشترک را تاییدی بر تقابل با واشنگتن توصیف کرده و نوشته است: رزمایش مشترک پکن مسکو به واشنگتن نشان می‌دهد که رقابت جدیدی در حال شکل‌گیری در مدیترانه است.

مانور مشترک "همکاری دریایی 2015" که دیروز (دوشنبه) آغاز شده تا 21 مه ادامه خواهد داشت. طرفین هدف این رزمایش را تعمیق همکاری‌های دوستانه بین چین و روسیه و تقویت توانایی مبارزاتی در مقابل تهدیدات دریایی اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N820544

وبگردی