آفتاب
رویترز عنوان کرد

معمای هسته‌ای کره شمالی برای غرب

معمای هسته‌ای کره شمالی برای غرب

در حالی که هم اکنون آمریکا و غرب همه‌ توجه خود را به مسدود کردن راههای احتمالی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای معطوف کرده است، پیشرفت‌های اخیر کره شمالی در زمینه گسترش تسلیحات هسته‌ای، حتی چین را نیز نگران کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) رویترز در گزارشی نوشت: در جلسه‌ توجیهی که اخیرا در چین با موضوع بررسی پیشرفت‌های هسته‌ای پیونگ یانگ انجام شد، این گونه مطرح شد که کره‌ شمالی می‌تواند با استفاده از اورانیوم غنی شده خود با درصد بالا، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را ظرف حدود یک سال دو برابر کند.

هم اکنون گفته می‌شود رژیم پیونگ یانگ دارای 11 تا 18 کلاهک هسته‌ای است.

در صورت صحیح بودن این موضوع، رژیم کره شمالی اگر بتواند سالانه 10 کلاهک هسته‌ای را به زرادخانه‌ هسته‌ای خود بیافزاید، یک تهدید جدی برای چین که هم اکنون 240 کلاهک هسته‌ای را در اختیار دارد، محسوب خوهد شد.

همچنین با توسعه‌ زرادخانه‌ هسته‌ای کره شمالی، رژیم آن به دنبال استفاده از تجهیزات هسته‌ای خود در زمینه‌های مختلف می‌شود که این موضوع باعث گسترش سیستم‌های پرتاب جدیدی خواهد شد، بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورتی که کره شمالی به توانایی صنعتی تولید تجهیزات هسته‌ای دست یابد خلع تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ به یک رویا تبدیل خواهد شد که در این صورت تنها یک گزینه برای خلع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی می‌ماند و آن سرنگونی رژیم کمونیستی آن است که این نیز یک سناریوی خطرناک خواهد بود.

کره شمالی از زمان خروج از معاهده‌ ان‌پی‌تی در سال 2000 در هیچ یک از کنفراس‌های سالانه‌ی بررسی معاهده ان.پی.تی در مقر سازمان ملل شرکت نکرده است.

از سال 2000 تاکنون، همه ساله در کنفرانس بررسی ان.پی.تی بحث‌های بسیار کوتاه و محدودی در مورد تهدید هسته‌ای کره شمالی انجام می‌شود که البته کاملا بی‌نتیجه بوده است.

در طول سالهای اخیر دیپلمات‌ها بدون انجام هیچ اقدام موثری برای خلع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی، تنها نظاره گر رشد و پیشرفت پیونگ یانگ از یک تهدید لفظی به یک کشور دارای تسلیحات هسته‌ای بوده‌اند.

تفاهمنامه ای که تا سال 2002 به مدت بیست سال میان آمریکا و کره شمالی منعقد شده بود توانست بخش اعظمی از برنامه‌ی هسته‌ای پیونگ یانگ را متوقف کند که این تفاهمنامه در سال 2002 از سوی کره شمالی لغو شد.

از زمان لغو این تفاهمنامه چند دور مذاکره شش جانبه میان کره شمالی روسیه، آمریکا، چین، کره جنوبی و ژاپن برای حل دیپلماتیک تهدید هسته‌ای کره شمالی برگزار شد که این مذاکرات نیز در سال 2009 با خروج کره شمالی بی‌نتیجه به پایان رسید.

هم اکنون این سوال مطرح است که کره شمالی تا کجا پیش می‌رود پس از انجام سه آزمایش هسته‌ای زیر زمینی در سالهای 2006، 2009 و 2013 و آزمایشهای موشکی شامل موشک‌های بالستیک دور برد، کره شمالی هم اکنون خود را یک کشور هسته‌ای در حال پیشرفت می‌داند که توسط هیچ گونه معاهده بین‌المللی محدود نخواهد شد.

به علاوه ذخایر پلوتونیوم کره شمالی، این کشور هم اکنون در حال غنی سازی اورانیوم با درصد بالا و تلاش برای ارتقای مقاومت تجهیزات هسته‌ای خود در صورتی که مورد حمله واقع شونده است که احتمالا قصد دارد این موضوع را از طریق پرتاب موشک از دریا عملی کند.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های کره شمالی روز یک شنبه اعلام کرده‌اند که ارتش این کشور برای نخستین بار توانسته است تا یک موشک بالستیک را با موفقیت از زیردریایی پرتاب کند.

در ادامه این گزارش آمده است:‌ افزایش نگرانی چین نسبت به کره شمالی نشانه‌ای خوب است و می‌تواند در روند موفقیت خلع تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ موثر باشد.

اخیرا نیز دیپلمات‌های چین در دیدار با همتایان روسی و کره‌ای خود خواستار از سرگیری هر چه زودتر مذاکرات شش جانبه‌ی هسته‌ای کره شمالی شدند.

در واقع افزایش نگرانی‌های چین نسبت به تهدید هسته‌ای کره شمالی دست غرب را در مذاکرات با کره شمالی بازتر می‌کند.

انتهای پیام

کد N820500

وبگردی