آفتاب
محمدی:

برگزاری مسابقات قرآن از عوامل اتحاد مسلمانان است

برگزاری مسابقات قرآن از عوامل اتحاد مسلمانان است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 25 اردیبهشت با سخنرانی رئیس‌جمهور آغاز می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم 25 اردیبهشت با سخنرانی رئیس‌جمهور آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی در نشست خبری تشریح اهداف و برنامه‌های سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم که از 25 اردیبهشت تا اول خردادماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: قرآن یک کتاب جهانی است و فقط مختص مسلمانان نیست بلکه برای همگان نازل شده و قرآن ذکر و یادآوری دستورات الهی برای تمام جهانیان است. خداوند قرآن را نازل کرده تا راهنمای کل بشریت باشد و کتاب هدایت است.

وی یادآور شد: قرآن پرچم و نشان امت اسلامی است و باید به آن افتخار کنیم. دشمنان اسلام از همین نشان اصلی یعنی قرآن در هراس هستند. مشابه گاز، نفت و برج‌های بلند در سایر کشورها وجود دارد که این مسائل برای برخی از کشورهای اسلامی افتخار شده در صورتی که افتخار اصلی برای کشورهای اسلامی قرآن است که سایر کشورها از این نعمت بی‌بهره‌اند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: پیامبر(ص) می‌فرمایند کسی که حافظ و خادم قرآن باشد پرچمدار قرآن است و امام علی (ع) در جای دیگر می‌فرمایند مراقب باشید برای عمل به قرآن دیگران بر شما سبقت نگیرند. اگر به دستورات قرآن عمل کنیم لذت دنیا و آخرت را داریم.

محمدی افزود: یکی از زمینه‌های ترویج قرآن همین مسابقات قرآنی است که در سایه این امر مبارک جامعه اسلامی به ویژه ملت ایران و جوانان و نوجوانان این سرزمین با آیات قرآن انس و الفت پیدا می‌کنند. انجام این مسابقات یکی از نشانه‌های عمل به قرآن است. یکی دیگر از دستورات قرآن اتحاد امت اسلامی است که متاسفانه امروزه این دستور مورد غفلت قرار گرفته است و یکی از اهداف شوم آمریکا و اسرائیل ایجاد تفرقه در بین مسلمانان است.

وی گفت: قرآن 14 قرن پیش به ما تذکر داده بود که اتحاد خود را حفظ کنیم به همین جهت ما محور شعار مسابقات امسال را همچون سال گذشته در راستای وحدت امت اسلامی قرار داده‌ایم. مسلمانان باید با اتحاد و همدلی و همزبانی با یکدیگر هماهنگ شوند و امیدواریم در این راستا بتوانیم موفق شویم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: مبارزه با استکبارستیزی و کمک به مظلومان یکی دیگر از مفاهیم آیه‌های ارزشمند قرآن است. ما نباید یار و یاور جنایتکاران و منافقین باشیم. دولت‌هایی همچون آمریکا و رژیم صهیونیستی جنایتکارند و متاسفانه برخی از دولت‌های اسلامی به خصوص آل‌سعود یار و یاور آنها شده و مردم مظلوم یمن را مورد حمله قرار داده است. این رفتار کشورهای عربی به دلیل غفلت از آیات قرآنی است.

محمدی در ادامه با بیان این‌که «برگزاری این مسابقات یکی از دستاوردهای ارزشمند نظام جمهوری اسلامی است و یکی از عوامل اتحاد مسلمانان است» تصریح کرد: ما در سی و دومین دوره مسابقات قرآن کریم توجه زیادی به مطالبات رهبری در عرصه قرآنی داشته‌ایم. تدبر در مفاهیم قرآنی سبب می‌شود که به سمت سبک زندگی اسلامی برویم. مسابقات یکی از عوامل رشد معنویت و مسائل معنوی در سطح کشور است چرا که عطر قرآن در جامعه پراکنده می‌شود.

وی گفت: رسانه‌ها باید فضای کشور را قرآنی کنند و بدانند که برگزاری این مسابقات یکی از وظایف اصلی ما و آنهاست. رهبری همواره در سخنان خود از مسئولین، نخبگان و مدیران خواسته که به سمت ترویج فرهنگ قرآنی بروند و یکی از مسائلی که سبب ترویج این امر می‌شود، برگزاری مسابقات قرآن کریم است.

برنامه‌های سی و دومین دوره مسابقات قرآن کریم

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با بیان این‌که «سی و دومین دوره مسابقات در دو رشته حفظ و قرائت برگزار می‌شود» گفت: افتتاحیه این مسابقات در روز 25 اردیبهشت مقارن با بعثت حضرت رسول و با حضور ریاست محترم جمهور است و اختتامیه آن در روز 31 اردیبهشت ماه است و در روز شنبه 2 خردادماه شرکت‌کنندگان در این دوره با مقام معظم رهبری دیدار دارند.

وی گفت: 86 کشور تا به امروز به لحاظ فنی و تخصصی برای حضور در این مسابقات اعلام آمادگی کرده‌اند و از بین این تعداد کشور 75 کشور صددرصد حضور دارند و بیش از 120 نفر از حفاظ و قاریان قرآن حاضر می‌شوند که نمایندگان جمهوری اسلامی دو نفر هستند یکی در رشته قرائت آقای دانش از استان یزد و دیگری در رشته حفظ آقای رجبی از خراسان رضوی است.

محمدی تصریح کرد: در این دوره از مسابقات 22 داور خارجی و ایرانی داریم که 10 نفر آنها خارجی و 12 نفر ایرانی هستند و سه نفر هم به عنوان هیات رئیسه حضور دارند. از جمله برنامه‌هایی که در جنب مسابقات برگزار می‌کنیم همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی با همکاری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دستگاه‌های علمی و فرهنگی است که در 31 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و در این همایش 700 اثر داخلی و خارجی، مقاله و پایان‌نامه به دبیرخانه رسیده همچنین 40 مقاله خارجی از کشورهای مختلف داریم که با نظر کارشناسان و داوران از نفرات برتر تقدیر می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: ما سعی کرده‌ایم به لحاظ پژوهشی کیفیت برنامه‌ها را بالا ببریم. برنامه بعدی که داریم همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی است که 30 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و از 19 نفر از بانوانی که در حوزه قرآن فعال هستند تجلیل می‌شود که هفت نفر از این بانوان خارجی هستند و در عرصه قرآن فعالند.

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای عموم مردم بخصوص جامعه قرآنی از دیگر برنامه‌های این دوره از مسابقات است و بیش از 50 کارگاه آموزشی پیش‌بینی شده است. برگزاری محافل انس با قرآن کریم در استان‌ها را داریم و 60 محفل انس با قرآن با حضور قاریان برگزار می‌شود. همچنین برنامه‌های ابتهال و مدیحه‌سرایی با حضور گروه‌های پیشکسوت برگزار می‌شود.

محمدی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی با حضور نهادها و دستگاه‌های قرآنی، مشاوره برای کودکان و بزرگسالان، برپایی خیمه‌های معرفت با موضوع سبک زندگی اسلامی و پاسخ و پرسش با حضور کارشناسان را داریم و از جمله برنامه‌هایی که برای مهمانان خارجی در نظر گرفته‌ایم بازدید از باغ موزه دفاع مقدس، جماران و دیدار با مقام معظم رهبری است.

انتهای پیام

کد N820249

وبگردی