آفتاب

کری هفته آینده به چین و کره‌جنوبی می‌رود

کری هفته آینده به چین و کره‌جنوبی می‌رود

وزیر امور خارجه آمریکا در بحبوحه تشدید نگرانی‌ها در آسیا و واشنگتن نسبت به ادعاهای دریایی چین و نگرانی‌های مشترک درباره کره شمالی 16 و 17 مه سال‌جاری میلادی (26 و 27 اردیبهشت) در پکن با رهبران ارشد چین دیدار خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، همزمان با اینکه بسیاری از متحدان آمریکا برای عضویت در «بانک بنیاد سرمایه‌گذاری آسیا» تحت رهبری چین تلاش می‌کنند، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ارشدترین مقام آمریکایی است که به چین سفر می‌کند.

برخی معتقدند این بانک جدید چالشی برای رهبری آمریکا بر سیستم مالی جهانی است.

کری روزهای شنبه و یکشنبه را در پکن سپری خواهد کرد و درباره نشست سالیانه «گفت‌وگوی اقتصادی و استراتژیک آمریکا- چین» که قرار است اواخر ژوئن سال‌جاری میلادی در واشنگتن برگزار شود و همچنین سفر پیش‌بینی شده شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین به واشنگتن در سپتامبر سال‌جاری میلادی مذاکره خواهد کرد.

کری همچنین 17 و 18 مه سال‌جاری میلادی (27 و 28) اردیبهشت برای مذاکره با "پارک گئون های"، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی از جمله آمادگی‌ها برای سفر برنامه‌ریزی شده‌اش به آمریکا در ژوئن سال‌جاری میلادی به سئول سفر خواهد کرد.

کری در مسیر بازگشت به کشورش 19 مه سال جاری میلادی (29 اردیبهشت) برای سخنرانی درباره سیاست تجاری از جمله توافق همکاری آمریکا- اروپا که شامل 12 کشور است، در سیاتل توقف می‌کند.

گفت‌وگوی اقتصادی و استراتژیک چین- آمریکا، نشستی است که بر وابستگی متقابل اقتصادی این کشورها و همچنین رقابت استراتژیک‌شان تاکید می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، ریاست این نشست را جان کری، "جک لیو"، وزیر خزانه‌داری آمریکا، "یانگ جیئه‌چی، مشاور امور سیاسی در وزارت امور خارجه چین و "وانگ یانگ"، معاون نخست‌وزیر چین بر عهده دارند.

یکی از مقامات ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت، واشنگتن در این نشست به مدیریت استانداردهای «بانک بنیاد سرمایه‌گذاری آسیا»، سیاست نرخ تبادل ارز، تغییر آب و هوا و تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات چین خواهد پرداخت.

آمریکا علنی از تاسیس این بانک جدید استقبال کرده اما اعلام کرده هیچ برنامه‌ای برای پیوستن به آن ندارد و بر لزوم تضمین استانداردهای عالی در نظام این بانک تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N820229

وبگردی