آفتاب

استیضاح وزیر خارجه کویت به علت جنگ در یمن

استیضاح وزیر خارجه کویت به علت جنگ در یمن

عضو پارلمان کویت رسما استیضاح صباح الخالد الاحمد الصباح را در رابطه با مشارکت کشورش در ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه لبنانی «السفیر»، عبدالحمید دشتی، عضو پارلمان کویت به صورت رسمی از عادل الخرافی، رئیس پارلمان این کشور خواست براساس ماده 100 قانون اساسی صباح الخالد الاحمد الصباح، وزیر خارجه و معاون اول نخست‌وزیر این کشور را به دلیل مشارکت کویت در ائتلاف عربی ضد یمن مورد استیضاح قرار دهد.

طبق این درخواست استیضاح، وزیر خارجه کویت درباره چهار موضوع باید توضیح دهد. اول مخالفت با قانون اساسی کشور و اهمال در وظیفه ملی و آسیب رساندن به قدرت کشور، دوم نقض قانون اساسی در رابطه با توافقنامه امنیتی که در 13 اکتبر 2012 میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس به امضا رسید. سوم زیرپا گذاشتن حقوق شهروندان کویتی ساکن خارج کشور و عدم حمایت از آنها و فرار از پاسخگویی به پارلمان و محور چهارم محدود کردن آزادی‌ها، آسیب رساندن به کویت در جهان با نقض مجدد قانون اساسی کشور و قوانین تدوین شده و نیز تضعیف حاکمیت ملی و جایگاه این کشور در جهان.

دشتی با اشاره به اینکه کویت بدون اعلام پارلمان کشور با جنگنده‌های خود در عملیات نظامی ضد یمن مشارکت کرد، این اقدام را نقض قانون اساسی کویت مبنی بر ممنوعیت اعلام جنگ بدون اطلاع‌ به پارلمان دانست.

این عضو پارلمان کویت، صباح خالد الاحمد الصباح را مسوول مشارکت کویت در جنگ یمن دانست.

قرار است جلسه استیضاح الصباح در تاریخ 19 مه برگزار شود.

این در حالی است که تعدادی از نمایندگان پارلمان کویت با این درخواست دشتی مخالفت کرده و آن را طائفه‌گرایانه دانستند.

طبق ماده 100 قانون اساسی کویت همه اعضای پارلمان این کشور می‌توانند نخست‌وزیر و یا دیگر وزرای این کشور را در مورد امور داخلی کشور مورد استیضاح قرار دهند.

دشتی پیش از این نیز از اقدامات رژیم آل خلیفه انتقاد کرده و این رژیم را به هتک حرمت شیعیان متهم کرده بود. وی همچنین از کمک‌های ارسالی عربستان به حکومت بحرین انتقاد کرده است.

انتهای پیام

کد N820195

وبگردی