آفتاب

درخواست سنا برای آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران

درخواست سنا برای آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران

مجلس سنای آمریکا با انتشار قطعنامه‌ای آزادی فوری شهروندان آمریکایی محبوس در ایران را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مجلس سنا روز دوشنبه با 90 رای موافق بدون حتی یک رای مخالف قطعنامه‌ای را تصویب و در آن از مقامات ایران خواست تا سعید عابدینی، امیر میرزایی حکمتی و جیسون رضاییان سه شهروند آمریکایی که هم‌اکنون در ایران در بازداشت به سر می‌برند را هر چه فوری آزاد کنند.

اعضای مجلس سنا در این قطعنامه همچنین همکاری ایران برای مشخص شدن سرنوشت رابرت لوینسون مامور سابق پلیس فدرال آمریکا (FBI) که گفته می‌شود در ایران ناپدید شده است خواستار شدند.

سناتور جیمز ریچ پس از تصویب این قطعنامه تاکید کرد که هر چهار نفر باید پیش از آنکه آمریکا مذاکرات هسته‌ای با ایران برای دستیابی به یک توافق نهایی را آغاز می‌کرد آزاد می‌شدند اما ایران در این موضوع از خود سرسختی نشان می‌دهد.

به گزارش آسوشیتدپرس، سعید عابدینی در سپتامبر 2012 به اتهام انجام اقداماتی علیه امنیت ملی بازداشت و سپس به هشت سال حبس محکوم شد.

امیر میرزایی حکمتی نیز که یک شهروند ایرانی آمریکایی متولد ایالات آریزونا است در اوت 2012 به اتهام جاسوسی بازداشت و سپس در دادگاه به دلیل جاسوسی برای سازمان سیا به اعدام محکوم شد. مقامات ایران بعدتر محکومیت وی را به 10 سال زندان کاهش دادند.

همچنین جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در ژوئیه 2014 به همراه همسرش در تهران بازداشت شد اما همسر وی بعدتر از زندان آزاد شد اما وی هنوز در بازداشت به سر می‌برد.

به گزارش ایسنا، این سناتور آمریکایی در حالی بر آزادی اتباع بازداشت شده کشورش در ایران پیش از آغاز مذاکرت هسته‌ای تاکید می‌کند که مقامات ایرانی همواره تاکید کرده‌اند تنها برای حل مسئله هسته‌ای کشورمان وارد مذاکره با گروه 1+5 شده‌اند و این مذاکرات فقط روی برنامه هسته‌ای متمرکز است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز پیشتر در کفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی گفته بود: مشروط کردن توافق هسته‌ای برای ایران مثل این است که بگوییم توافقی با این کشور نخواهیم داشت.

انتهای پیام

کد N820060

وبگردی