آفتاب

احتمال سفر اوباما به کوبا در سال آتی میلادی

احتمال سفر اوباما به کوبا در سال آتی میلادی

کاخ سفید اعلام کرد، سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به کوبا را در سال آتی میلادی رد نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری شینهوا، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در سفر رسمی به کوبا به سر می‌برد که نخستین رهبر غربی محسوب می‌شود که از زمان بهبود روابط میان کوبا و آمریکا به این کشور سفر کرده است. همچنین در یک قرن گذشته اولاند نخستین‌رئیس‌جمهور فرانسه است که به کوبا سفر کرده است.

در همین حال "جاش ارنست"، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال مربوط به احتمال سفر "باراک اوباما"، رئیس‌جمهوری آمریکا به کوبا، در کنفرانس خبری گفت: فکر می‌کنم رئیس‌جمهور اشاره کرده که در آینده نزدیک خیال سفر به کوبا را ندارد. اما من انجام این سفر در سال آتی میلادی را رد نمی‌کنم.

اوباما و رائول کاسترو، رئیس‌جمهوری کوبا در دسامبر سال گذشته میلادی به دنبال بیش از پنج دهه خصومت و دشمنی، از سرگیری و بهبود روابط میان این دو کشور را اعلام کردند. واشنگتن و هاوانا در ماه‌های گذشته با هدف احیای روابط دیپلماتیک سه دوره مذاکره برگزار کردند.

ارنست گفت: در حال حاضر تلاش دیپلماتیکی برای عادی‌سازی روابط میان آمریکا و کوبا وجود دارد. اما هنوز اقدامات دیپلماتیکی مهمی باقی مانده که باید انجام شوند.

اوباما ماه گذشته میلادی به کنگره گفت، قصد دارد کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کند. این مساله یکی از موانع مهم در انجام اقدامات قاطعانه در راستای برقراری روابط دیپلماتیک بوده است.

این تصمیم اوباما پس از آن اتخاذ شد که وی و کاسترو اوایل آوریل سال‌جاری میلادی در حاشیه یک نشست منطقه‌ای با یکدیگر مذاکره کردند؛ اقدامی که نخستین نشست میان رهبران کوبا و آمریکا در بیش از نیم قرن گذشته محسوب می‌شود.

ارنست در این کنفرانس خبری گفت: اوباما از فرصت برگزاری یک مذاکره مستقیم و صریح با کاسترو برخوردار بود و در آن نشست درباره اقدامات دیگری که ما باید در کوبا شاهد آن باشیم تا به کشوری که حامی حقوق بشر مردمش است تبدیل شود، مذاکره کردند.

انتهای پیام

کد N820048

وبگردی