آفتاب

آغاز رزمایش مشترک گرجستان با آمریکا در یک قدمی مرزهای روسیه

آغاز رزمایش مشترک گرجستان با آمریکا در یک قدمی مرزهای روسیه

گرجستان و آمریکا در اقدامی که احتمالا چندان به مذاق مسکو خوش نخواهد آمد رزمایش مشترک خود را به عنوان گامی بزرگ در ایجاد قابلیت های همکاری بین دو کشور آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ایالات متحده آمریکا و گرجستان از دیروز به مدت دو هفته رزمایش مشترک خود را در جنوب جمهوری قفقاز آغاز کردند.

در حدود ۶۰۰ سرباز آمریکایی و گرجی در این مانور شرکت دارند و برای نخستین بار است که ارتش آمریکا از طریق بلغارستان به انتقال یک واحد مکانیزه کامل از جمله ۱۴ خودرو رزمی پیاده نظام بردلی در عرض دریای سیاه مبادرت کرده است.

گرجستان در تلاش برای پیوستن به ناتو از حمایت آمریکا برخوردار است حال آنکه روسیه به شدت با چنین اقدامی مخالف است.

اما در پاسخ به چرایی آمادگی ارتش گرجستان از طریق شرکت در مانورهای نظامی، وزیر دفاع این کشور تصریح کرد دولت تفلیس خود را مهیای جنگ با هیچکس نمی کند بلکه ما خود را برای صلح آماده می کنیم و دقیقا به همین خاطر است که گرجستان به ارتشی قوی، توانمند و مفتخر به دفاع از آزادی و استقلال کشور خود نیاز دارد.

روسیه که خود را آماده برگزاری رزمایش مشترک با چین در دریای مدیترانه می کند تا کنون واکنشی به خبر مانور نظامی گرجستان نشان نداده است.   

همکاری گرجستان با آمریکا و ناتو در حالی است که روسیه در سال ۲۰۰۸ یه همین بهانه به گرجستان حمله کرد و مناطق اوستیای جنوبی و آبخازیا در نتیجه این حمله از گرجستان جدا شدند. 

کد N820025

وبگردی