آفتاب

هشدار آمریکایی‌ها درباره سقوط نظام اسد و جایگزینی افراطی‌ها

هشدار آمریکایی‌ها درباره سقوط نظام اسد و جایگزینی افراطی‌ها

مقام‌های امنیتی آمریکا هشدار داده‌اند چنانچه نظام اسد سقوط کند سوریه ممکن است با بی‌ثباتی بیشتر و کنترل گروه‌های افراطی مواجه شود.

مقام‌های امنیتی آمریکا هشدار داده‌اند چنانچه نظام اسد سقوط کند سوریه ممکن است با بی‌ثباتی بیشتر و کنترل گروه‌های افراطی مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، مقام‌های امنیتی آمریکا دستاوردهای شورشیان را به دلیل کسب تجربه جنگی و توانایی استفاده از تکنیک‌های پیشرفته می‌دانند. همچنین نشانه‌هایی مبنی بر منسجم بودن نیروهای میانه‌رو دیده می‌شود که همین امر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را آسیب‌پذیر می‌کند.

این مقام‌ها اذعان کردند که آمریکا همچنان برای شناسایی «شرکای میانه‌رو» با مشکل مواجه است و در همین حال گروه‌های افراطی از جمله النصره وابسته به القاعده و داعش تلاش می‌کنند تا از هر نقص دولت به خوبی استفاده کنند.

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: پیشروی نظام سوریه کاهش یافته است. گمان می‌کنم که وضعیت چندان به نفع نظام سوریه نباشد.

دمپسی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: این تغییرات طی چند هفته اخیر رخ داده است و شورشیان هم در شمال و هم در جنوب سوریه پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

وی افزود: معنای این تحولات برای سوریه، بی‌ثباتی بیشتر است. تغییر سریع و ناگهانی در تعادل وزنه قدرت خطرناک است. معنای آن می‌تواند تشدید بحران بشری هم باشد. علاوه بر این اگر قدرت اسد رو به زوال برود، داعش و النصره برای تحت کنترل گرفتن بخش‌هایی از دمشق و سایر مناطق تحت اختیار اسد وارد عمل می‌شوند.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا تاکید کرد: با وجود دستاوردهای اخیر نیروهای اپوزیسیون و سایر گروه‌های افراطی، درگیری سوریه همچنان بسیار نامشخص و بی‌ثبات است.

سال‌ها درگیری، از جمله شکست‌ها، پیروزی‌ها و تجربیات، گروه‌های اپوزیسیون مسلح گوناگون و عناصر افراطی درگیر جنگ سوریه را آبدیده کرده است.

این مقام آمریکایی افزود: اینگونه به نظر می‌رسد که این گروه‌ها، شامل عناصر محلی و خارجی، این توانایی را دارند که از تجربیاتشان برای انجام مبارزات موثرتر استفاده کنند.

انتهای پیام

کد N819958

وبگردی