آفتاب

طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای در بن بست قاهره-تل آویو

طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای در بن بست قاهره-تل آویو

پافشاری مصر در به کرسی نشاندن خواسته های خود (پیوستن تل آویو به معاهده ان.پی.تی) موجب کندی روند رسیدگی به طرح خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، تلاش سازمان ملل متحد برای اعمال ممنوعیت به استفاده از سلاح های هسته ای در منطقه خاورمیانه در پی ابراز نارضایتی مصر از عدم پیشرفت طرح مذکور و اصرار به استعفای مسؤول هماهنگی های آن ناکام ماند.

از سویی، مقامات غربی مدعی هستند طرح پیشنهادی کشورهای عرب که پیش نویس آن از سوی مصر تهیه شده است مبنی بر برگزاری یک کنفرانس منع اشاعه سلاح های هسته ای در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، ممکن است پیشرفت های به دست آمده را خنثی کرده و موجب ارعاب وعدم مشارکت رژیم صهیونیستی شود.

تل آویو هرگز فرضیه تملک بزرگترین زرادخانه هسته ای خاورمیانه را تایید یا رد نکرد اما اسرائیل که تا کنون از قبول معاهده ان.پی.تی سرباز زده است بالاخره رضایت داد تا به عنوان یک عضو ناظر در جلسه روز دوشنبه منع اشاعه سلاح های هسته ای شرکت کند و به غیبت ۲۰ ساله خود پایان دهد.

اما، مصر از پذیرش اتهام به بن بست کشاندن کنفرانس مذکور طفره رفته و می گوید که حضورش در نیوویرک صرفا به خاطر حصول نتایج مثبت است.

به ادعای کارشناسان، شکست در حصول توافق در کنفرانس ان.پی.تی. در نهایت موجب لغو طرح خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای می شود.  

پیشنهاد ارائه شده از سوی مصر که مورد حمایت کشورهای عربی نیز هست ضمن استعفای هماهنگ کننده فنلاندی طرح مذکور، «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل را هم ملزم به تشکیل جلسه ای درباره منع استفاده از سلاح های کشتار جمعی در منطقه خاورمیانه آن هم به فاصله ۱۸۰ روز پس از کنفرانس ان.پی.تی. می کند که طبق برنامه  تا ۲۲ ام ماه می میلادی ادامه دارد. علاوه بر این، طبق این طرح، رژیم صهیونیستی باید فورا به معاهده ان.پی.تی. پیوسته و تبدیل به یک کشور عاری از سلاح های هسته ای شود.

هیأت اسرائیلی حاضر در نیویورک تا کنون در خصوص طرح مصر اظهار نظری نکرده است.   

کد N819854

وبگردی