آفتاب
یک نماینده پیشین مجلس:

حضور احزاب در شفاف شدن هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی موثر است

حضور احزاب در شفاف شدن هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی موثر است

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی معتقد است که ورود جدی احزاب به انتخابات می تواند هزینه های تبلیغات انتخاباتی را شفاف‌تر و از ورود پول های کثیف جلوگیری کند.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی معتقد است که ورود جدی احزاب به انتخابات می تواند هزینه های تبلیغات انتخاباتی را شفاف‌تر و از ورود پول های کثیف جلوگیری کند.

جهانبخش امینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا)، درباره راهکار مقابله با ورود پول های کثیف به انتخابات اظهار کرد: در تمام دنیا رویه بدین گونه است که احزاب در انتخابات موضوعیت دارند و اگر تخلفی توسط حزب صورت گیرد آن حزب ضربه می‌خورد. وقتی تحزب نباشد ممکن است افرادی در انتخابات از پول‌های کثیف استفاده کنند و در روند انتخابات تاثیر بگذارند ولی اگرانتخابات به صورت حزبی برگزار شود فعالیت‌های مالی شفاف‌تر و یک ساختار پاسخگوی پول‌های خرج شده خواهد بود.

وی افزود: اگر هزینه‌ها واقعا شفاف و روان‌سازی شود و منابع مالی نیز مشخص باشد، می‌توان به شفاف‌سازی در زمینه پول‌های مصرف شده درانتخابات امیدوار بود. دولت و مجلس می‌توانند برای این پدیده راهکار پیدا کنند و مثلا وقتی هزینه‌ها بیش ازحد معمول می‌شود می‌توان شخص هزینه کننده را بازخواست کرد که منابع مالی‌اش را از کجا تامین کرده است.

وی هم‌چنین اظهار کرد:‌ در مجلس هم درزمان تایید اعتبارنامه‌ها می‌توان در این زمینه دخالت کرد و اگر شخصی منابع مالی‌اش مشکلی داشته اعتبارنامه‌ او تائید نشود. از طرفی دولت در سازوکارهای انتخاباتی می‌تواند بخشی را برای مقابله با ورود پول‌های کثیف در نظر بگیرد. ما هم بعد از 36سال که از انقلاب می‌گذرد باید رو به رشد و اصلاح باشیم و از مسائلی که بویی از اسلام و اخلاق نمی‌دهد فاصله بگیریم.

این نماینده پیشین مجلس با بیان این‌که «مسئله پول‌های کثیف باعث شده که مردم به نمایندگان بدبینانه نگاه کنند» تصریح کرد: کل حقوق و مزایای دریافتی یک نماینده در طول دوران خدمت‌اش به 500 میلیون تومان هم نمی‌رسد، اما کسی که برای انتخابات سه تا 4 میلیارد هزینه می‌کند برای مردم جای بحث و سوال بوجود می‌آورد. البته منابعی برای تامین پول هست و در مواقعی مردم خودشان به صورت خودجوش به کاندیداها کمک می‌کنند، اما وقتی بعضی افراد وارد بحث خرید و فروش آراء می‌شوند هزینه‌های هنگفتی بوجود می‌آورند که ابهام بوجود می‌آورد و باید ساماندهی و شفاف‌سازی شود.

وی افزود: جای تاسف دارد که درباره پدیده پول‌های کثیف بعضی‌ها سکوت می‌کنند. وقتی وزیر کشور وارد این مبحث شد و عقب نشینی کرد این اتفاق باعث شد که سایر مسئولین هم در این مسئله ورود پیدا نکنند. بهتر بود یا وزیر به این مبحث وارد نمی‌شد یا آن را ادامه می‌داد.

وی همچنین درباره نقش رسانه‌ها اظهار کرد: یقینا رسانه‌ها می توانند در این زمینه نقش مناسبی ایفا کنند. اگر بتوانیم روزی رسانه‌ها را در تبلیغات انتخابات مجلس به طور جدی وارد کنیم شاید از خیلی از این تبلیغات غیرمعمول جلوگیری شود. درست است که نمایندگان مجلس زیاد هستند، ولی شبکه‌های استانی و مطبوعات محلی می‌توانند، برای معرفی افراد وارد صحنه شوند و مانند انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ها و تفکرات کاندیداهای انتخابات مجلس را به مردم بشناسانند.

امینی در پایان گفت:‌ وقتی انتخابات نزدیک می‌شود بداخلاقی‌هایی هم به همراه آن بوجود می‌آید. توصیه می‌کنم همه کاندیداها اخلاق را رعایت کنند و از تخریب و تقابل بپرهیزند و با ارائه برنامه‌های‌شان خودشان را به مردم معرفی کنند تا ان شاءالله انتخابات سالمی را در پیش داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N819812

وبگردی