آفتاب

حذف آخرین بازماندگان ملک عبدالله / متعب تشکیل جبهه مخالفان را آغاز کرده است

حذف آخرین بازماندگان ملک عبدالله / متعب تشکیل جبهه مخالفان را آغاز کرده است

ایرنا نوشت:

متعب بن عبدالله وزیر گارد ملی سعودی ها که حتی قبل از مرگ پدرش برای نشستن بر تخت پادشاهی با برداشتن گام های برنامه ریزی شده، آماده می شد، اکنون روزگار سختی را سپری می کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، متعب نه تنها از این تخت بسیار دور شده که یکی بعداز دیگری از مناصبی که او را به این تخت می رساند به دلایلی کنار زده می شود تا راه برای پسرعمویش محمد بن سلمان هموارتر شود که امروز قدرت را در آل سعود قبضه کرده است.

همه برنامه های متعب که با هماهنگی پدرش و خالد التویجری رییس پیشین دیوان پادشاهی سعودی طراحی کرده بود، دود هوا شده و فرزند شاه سابق متوفی از دولت کودتاگر کنونی نیز با دریافت ضربه هایی سخت و دردناک در حال حذف شدن است.

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت : منصب جدید که عبدالله بن عبدالعزیز قبل از مرگش پایه گذاری کرد یعنی جانشین ولی عهد تا راه را برای متعب با هدف رسیدن به تخت شاهی هموار کند، اکنون همین منصب بلای زندگی سیاسی او شده و نتیجه ای عکس داده است.

سلمان بن عبدالعزیز شاه جدید در دو کودتا و با صدور فرامینی وزیر گارد ملی را از رویاهایش خارج کرد و به ویژه در کودتای دوم راه را به طور کامل برای قبضه کردن قدرت و حکومت برای سدیری ها و در یک کلام پسرش باز کرد.

ناظران معتقدند که ملک سلمان به این دو کودتا بسنده نخواهد کرد و با انحلال وزارت گارد ملی و ادغام آن در وزارت دفاع در روزهای آینده ، شرایط را به گونه ای دیگر تغییر دهد و نشانه های کودتای سوم از هم اکنون بروز کرده است.

هیات دولت رژیم سعودی ماه فوریه گذشته عبارت « نیروهای نظامی» را به « نیروهای مسلح» تغییر داد که نخستین گام برای قرار دادن گارد ملی زیر نظر وزارت دفاع بود و البته بعداز آن گام های دیگری برداشته شده و آشپزخانه جدید تولید سیاست های داخلی و خارجی آل سعود دور کردن متعب بن عبدالله از قدرت را به طور جدی در دستور کار قرار داده است.

براین اساس سلمان بن عبدالله امروز به طور جدی درصدد انحلال وزارت گارد ملی و تبدیل آن به زیر مجموعه وزارت دفاع به مسئولیت محمد بن سلمان است و در صورت تحقق این هدف، متعب بن عبدالله از شرکت در نشست های شورای امور امنیتی و سیاسی منع می شود که محمد بن نایف ولی عهد آن را اداره می کند.

با شعله ور شدن آتش تجاوز علیه یمن ، اختلاف ها و تضادهای بین متعب و محمد بن سلمان بیشتر آشکار و موجب ترس و نگرانی در میان آل سعود گسترش شد.

منابعی در میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاکید کرده اند که متعب بن عبدالله با اعلام جنگ علیه یمن موافق نبوده و آن را یک ماجراجویی توصیف کرده و گفته است محمد بن سلمان خام و جوان و مدعی قدرت و علم در همه امور به تنهایی و بدون محاسبات و ارزیابی پیامدها،آل سعود را به لبه پرتگاه سقوط می برد.

مجتهد کاربر اینترنتی که به افشاگر اسرار آل سعود معروف شده است، می گوید که متعب به رغم خشمگین بودن از این ماجراجویی به شرکت در نشست های شورای امور سیاسی و امنیتی مجبور بوده تا به کوتاهی دروظایف در این شرایط سخت متهم نشود.

در بیست ویکم ماه آوریل گذشته ، چند ساعت قبل از اعلام پایان عملیات توفان قاطعیت علیه ملت یمن ، سلمان بن عبدالعزیز دستور داد تا گارد ملی به مرزهای با یمن اعزام شود تا در این تجاوز مشارکت کند.

این دستور ناگهانی سئوالاتی زیاد و سناریوهای مختلفی را مطرح کرد و بلکه بیشتربه عاملی برای به سخره گرفته رژیم سعودی تبدیل شد.

اما بعد از مدتی فاش شد که هدف ملک سلمان دور کردن متعب از مرکز قدرت و درگیر کردن او با مسایل دیگری بوده و شاید فراهم ساختن شرایط کودتای سوم طراحی نقشه ای برای صدور احکام جدید بوده است.

همه اطلاعات و تحلیل های داخلی و خارجی و محافل نزدیک به آل سعود معتقدند که محمد بن سلمان ولی عهد و وزیر دفاع تمام تلاش خود را برای انحلال وزارت گارد ملی و ادغام آن در وزارت دفاع و ارتش بکار بسته و مشورت هایی را با دستیاران خود شروع کرده است.

این محافل تاخیر در این اقدام برای رعایت حال وزیرگارد ملی نیست بلکه دستیاران و مشاوران محمد بن سلمان به او تاکید کرده اند که در زمان جنگ علیه یمن این کار به صلاح نیست.

استارتفور یک مرکز مطالعات در آمریکا نیز در تحلیل های خود بر تصمیم پادشاه سعودی برای انحلال گارد ملی و فراهم کردن شرایط برای محمد بن سلمان به منظور قبضه قدرت امنیتی تاکید و خاطرنشان کرده که متعب بن عبدالله بزرگترن مانع و خطر برای پسر ملک سلمان است و او چاره ای ندارد و باید به گونه ای شر این تهدید را کم کند.

اینتلیجنس آنلاین نشریه فرانسوی متخصص در امور راهبردی ، دیوید هرست نویسنده انگلیسی نیز مشابه همین نظر را ارائه کرده اند.

محافلی در آل سعود می گویند که اگرچه متعب بن عبدالله به خوبی خطر انتقام را احساس می کند اما نمی توان خشم شاهزاده های سعودی از ملک سلمان و پسرش را که بازی با قدرت را در این خانواده شروع کرده اند، نادیده گرفت.

این محافل می افزایند، شاهزاده هایی مانند احمد ، عبدالرحمن ، عبدالاله، ممدوح ، متعب ، طلال ، بندر ، ترکی و همچنین آل فهد ، آل سلطان ، آل فیصل وبسیاری از نوادگان آنها ساکت نخواهند ماند.

 

دو دستگی و شاید چنددستگی آشکار شده در آل سعود این فرصت را برای متعب بن عبدالله فراهم ساخته تا بتواند یک جبهه بزرگ را برای رویارویی با جبهه حاکم به ویژه با استفاده از جایگاه خانوادگی و نگرانی شاهزاده ها از آینده خود تشکیل دهد.

علاوه بر این ، ساختار گارد ملی از عناصر قبیله ای خلافکار و بسیار خشن تشکیل شده تا بتوانند وحشیانه مردم عربستان را در صورت هرگونه حرکت اعتراضی قلع و قمع کرده و به خاک و خون بکشند و ادغام آن در ارتشی منظم بسیار سخت و نگران کننده خواهد بود و برای همین دلیل بود که از آن در جریان اشغال سال 2011 بحرین به عنوان نیروهای سپر جزیره استفاده شد.

به نظر می رسد که رژیم سعودی در آغاز اتخاذ تصمیم های ماجراجویانه قرار دارد که به باور بسیاری می تواند به فروپاشی آل سعود منجر شود و همه رویاهای سعودی ها هرگز تعبیر نشود.

4949

کد N819805

وبگردی