آفتاب

خانه احزب در یک قدمی بازگشایی/آیا راه حلی برای اختلافات پیدا شده است؟

خانه احزب در یک قدمی بازگشایی/آیا راه حلی برای اختلافات پیدا شده است؟

رحمانی فضلی وزیر کشور امروز در حاشیه همایش استانداران دولت یازدهم در جمع خبرنگاران از توافق وزارت کشور و احزاب برای بازگشایی "خانه احزاب" خبر داد. این خبر خوبی برای احزابی است که در دولت قبل خانه خود را از دست داده بودند.

زینب صفری: بازگشایی خانه احزاب از وعده های انتخاباتی رییس جمهور بود و جز اولین موضوعاتی بود که بلافاصله بعد از استقرار وزیرکشور دولت یازدهم در ساختمان فاطمی به طور جدی پیگیری شد. در راستای همین تلاش ها بود که پس از برگزاری دو نشست میان رحمانی فضلی و نمایندگان احزاب، با هماهنگی وزارت کشور و با هدف برگزاری مجمع عمومی و احیای خانه احزاب در اسفندماه 92 کمیته اجرایی احیای خانه احزاب تشکیل شد. این کمیته هشت نفره، شامل 4 اصلاح طلب (موسوی تبریزی، فاطمه راکعی، یدالله طاهرنژآد و امرالله شیخیانی) یک اصول‌گرا( حسن غفوری فرد)، و 3 اعتدال‌گرا (سیدمحمد میرمحمدی، پورنامدار و اسلامی تبار) بود. با این حال اما پیگیری بازگشایی خانه احزاب به کندی پیش می رفت و انجام آن دشوارتر از آنی که بود که به نظر می رسید.

اگر خانه احزاب با مانع تراشی های دولت دهم غیرفعال شد و از برگزاری دور ششم انتخابات شورای مرکزی در آن جلوگیری شد حالا و در دولت یازدهم به رغم اراده دولت برای بازگشایی این نهاد صنفی این بار اختلافات میان دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب مانع از بازگشایی خانه احزاب شده است. با این وجود روز گذشته حسین کاشفی دبیر خانه احزاب در گفتگو با خبرآنلاین از برگزاری مجمع عمومی این تشکل در 31 اردیبهشت ماه خبر داد و گفت:کمیته مشترک با حضور آقایان مرتضوی  کیاسری، غفوری فرد، موسوی تبریزی از طرف کمیته اجرایی مستقل از شورای مرکزی خانه احزاب و خانم فاطمه راکعی و  آقایان حشمتیان و عفتی  از طرف شورای مرکزی خانه احزاب تشکیل شد.

اصولگرایان و اصلاح طلبان چه می گویند؟

مدتی بعد از تشکیل کمیته اجرایی بازگشایی خانه احزاب اظهار نظرهای مختلف از سوی دو جریان اصلواگرا و اصلاح طلب در اینباره شنیده می شد. به رغم حضور حسن غفوری فرد از اعضای شورای مرکزی موتلفه، تیرماه سال گذشته بادامچیان هم حزبی او درباره تشکیل این کمیته گفته بود: «اصلاح‌طلبان درصدد آن هستند که جایگاه و پایگاهی برای کار سیاسی خود پیدا کنند. چندنفر دورهم جمع شدند، کمیته اجرایی تشکیل دادند در صورتی که هیچ انتخاباتی صورت نگرفته است.» او با تاکید بر اینکه نظر قطعی «جبهه پیروان» مخالفت با تشکیل خانه احزاب است، تاکید کرده بود: «اصولگرایان هرگز به اصلاح‌طلبان کمک نمی‌کنند تا آنان پایگاهی داشته باشند؛ بنابراین آنان باید اول موافقت اصولگرایان را کسب کنند و معلوم شود که به‌دنبال کار سیاسی نیستند.»

با این حال اما در شرایطی که کار بازگشایی خانه احزاب به سختی پیش می رفت دوم دی ماه 93 خبر خوبی برای کسانی که پیگیر احیای خانه احزاب بودند منتشر شد. حسین کاشفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و رییس دوره پنجم «خانه احزاب» گفته بود «اسناد و مدارک خانه احزاب را که پیش از این مسوولان وزارت کشور دولت قبل مصادره کرده بودند، تحویل گرفتیم و در فرصت مناسب پیگیری‌های لازم را برای برگزاری مجمع عمومی ادامه خواهیم داد.»

این امیدواری اما دوام چندانی نداشت. چه آنکه چند روز پس از انتشار این خبر حسن غفوری فرد عضو کمیته اجرای بازگشایی  خانه احزاب از مخالفت اصولگرایان با گشایش خانه احزاب خبر داد. او در این باره گفته بود: در حال حاضر 80تا 90 حزب، نامه مربوط به خانه احزاب را امضا کرده اند اما اصولگرایان فعلا موافق این مسئله نیستند. یک عده معتقدند خانه احزاب قبلی برندی در کشور بوده و باید همان احیا شود، اما برخی نیز معتقدند که در آن خانه احزاب تقلب هایی اتفاق افتاده و از آن ذهنیت منفی وجود دارد از این رو باید با عنوان جدید شروع به فعالیت کند. حسن غفوری فرد یکبار دیگر در 29 دی ماه 93 تاکید کرد: اصولگرایان هنوز موافق نیستند خانه احزاب احیا شود و اگر هم مجمع عمومی بخواهد برگزار شود به احتمال زیاد اکثر احزاب اصولگرا در آن مجمع شرکت نخواهند کرد.

معاون سیاسی جدید گره بازگشایی خانه احزاب را می گشاید؟

با این وجود اما یک ماه بعد خبرهای تازه ای از روند بازگشایی خانه احزاب به گوش رسید. در حالی که رفتن میرولد و غیبت 9 ماهه معاون سیاسی وزیر کشور خلل جدی در روند بازگشایی خانه احزاب ایجاد کرده بود، آمدن محمدحسین مقیمی معاون سیاسی جدید بار دیگر پیگیری های تشکیل مجمع عمومی خانه احزاب را جدی تر کرد. روزهای پایانی سال 93 حسن غفوری‌فرد عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی از نشست سه‌جانبه خود و موسوی تبریزی(دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم) با محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزیر کشور خبر داد. او گفته بود: در جلسه‌ای که با معاون سیاسی وزیر کشور برگزار شد، مقرر کردیم که از دبیران کل احزاب کشور برای تصمیم‌گیری در مورد خانه احزاب دعوت و نشستی را تا قبل از پایان سال برگزار کنیم.

هرچند چنین نشستی تا پایان سال 93 برگزار نشد اما به نظر می رسد اختلافات به میزان زیادی برطرف شد. چرا که ماه گذشته طاهر نژاد از دیگر اعضای کمیته اجرایی بازگشاییی خانه احزاب از ارسال قریب الوقوع درخواست برگزاری مجمع عمومی این نهاد صنفی به وزارت کشور خبر داد. او در اینباره گفت: تعداد امضای اعضاء بایستی به ۶۰ رسیده باشد، امیدواریم تا پایان هفته جاری تعداد امضاء‌ها تکمیل شود تا ما سریعا درخواست خود را به وزارت کشور برای تشکیل مجمع عمومی تقدیم کنیم.

در همین حال 22 فروردین ماه امسال کاشفی عضو شورای مرکزی خانه احزاب روند بازگشایی خانه احزاب را مثبت ارزیابی کرده و ابراز امیدواری کرد مجمع عمومی خانه احزاب در آینده‌ای نزدیک برگزار شود. او اما تاکید کرد: هنوز هیچ پاسخی از وزارت کشور به درخواست برگزاری مجمع عمومی داده نشده و زمان برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب مشخص نشده است.

حالا به نظر می رسد اختلافات میان دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا تا حد زیادی برطرف شده است و شرایط برای تشکیل مجمع عمومی فراهم است. این را از اظهارات اخیر حسن غفوری فرد می توان دریافت. وقتی که در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا عدم توافق برای راه اندازی مجدد خانه احزاب به خاطر توافق نکردن شما با آقای موسوی تبریزی بوده است؟ گفت: نه، با خود آقای موسوی تبریزی مشکلی نداریم چرا که من و وی با همکاری یک گروه چند نفره مسئول این امر هستیم که دعوت نامه‌ها را برای احزاب بفرستیم که اکنون این دعوت نامه‌ها حاضر شده اما هنوز ارسال نشده و به دنبال این هستیم که دغدغه‌ها، مسایل و تنش‌ها را حل کنیم. 
 این اظهارات اعضای کمیته اجرایی بازگشایی خانه احزاب در کنار اظهار نظر امروز وزیر کشور نویدبخش روزهای بهتری برای احزاب خواهد بود.کمتر از 10 روز تا پایان اردیبهشت ، یعنی زمان آغاز به کار مجدد خانه احزاب ،آنطور که کاشفی می گوید ، مانده است. باید منتظر نشست تا ببینیم تشکیل این مجمع عمومی مهر تاییدی درباره گمانه زنی های مبنی بر از میان برداشته شدن اختلافات اصولگرایان و اصلاح طلبان و بازگشایی خانه احزاب است یا خیر.

29214

 

 

 

 

کد N819638

وبگردی