آفتاب

مذاکرات صلح قبرس 15 می از سر گرفته می شود

مذاکرات صلح قبرس 15 می از سر گرفته می شود

فرستاده سازمان ملل متحد در امور قبرس اعلام کرد که مذاکرات صلح بین بخش های یونانی و ترک نشین این منطقه از روز 15 می از سر گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، اسپن بارث ایده که بعد از دیدار نیکوس آناستاسیدس رهبر قبرس یونانی نشین و مصطفی آکینچی رهبر قبرس ترک نشین در جمع خبرنگاران سخن می گفت، این خبر را اعلام کرد.

این اولین دیدار رهبران یونانی و ترک نشین قبرس از زمان به قدرت رسیدن مصطفی آکینچی سیاستمدار میانه روی چپ گرا در انتخابات 26 آوریل است. فرستاده سازمان ملل گفت: رهبران قبرس توافق مهمی کرده اند که از فرصت ایجاد شده برای پیشبرد مذاکرات بدون تاخیر بهره گیرند.

قبرس از سال 1974 و بدنبال حمله ترکیه به این جزیره بعد از کودتای مورد حمایت یونان، به دو بخش ترک نشین و یونانی نشین تبدیل شده است اما ریشه جدایی و اختلاف در این جزیره مدیترانه ای یک دهه قبل از آن و در زمان تقسیم قدرت خونین بعد از استقلال از انگلیس قرار دارد.

دو طرف به طور رسمی و اصولی توافق کرده اند که این جزیره باید تحت چتر یک دولت فدرال دو دولتی متحد شود اما مذاکرات قبلی درباره چگونگی مشارکت در دولت مرکزی، ساکنان و حقوق هزاران ساکنی است که ناچار به جابجایی در این جزیره شده اند.

اسپن بارث ایده وزیر خارجه اسبق نروژ افزود: رهبران قبرس توافق کرده اند از روز 15 ماه می دیدگاه های جامع خود را با یکدیگر تبادل کرده و درباره ساختار مذاکرات گفت و گو کنند.

کد N819592

وبگردی