آفتاب
مشاور امنیتی شورای همکاری:

همراه شدن با دسیسه های آمریکا به نفع ما نیست

همراه شدن با دسیسه های آمریکا به نفع ما نیست

«سامی الفرج» گفت: آمریکا از طرفی تهدیدات فرضی را برای ما درست می کند و از سوی دیگر، تسلیحات نظامی گسترده تری را به ما پیشنهاد کرده و می فروشد، همگام شدن بااین دسیسه ها به نفع ما نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، غیبت ملک سلمان در اجلاس سران کشور های عضو شورای همکاری خلیج فارس را شاید بتوان نشانه ای از ناراحتی این کشور از پیشرفت های حاصله در مذاکرات هسته ای غرب با ایران دانست.

دیپلمات ها و تحلیل گران در خاورمیانه تصمیم ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی برای عدم حضور در اجلاس مذکور را علیرغم اینکه برخی مقامات آمریکا و عربستان آنرا تأیید نکرده اند، ناخوشنودی ریاض از واشنگتن می دانند.

قرار است محمد بن نایف ولعیهد عربستان که دارای رابط نزدیکی با تشکیلات امنیتی و سیاسی آمریکا است به همراه محمد بن سلمان، فرزند پادشاه، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع این کشور در اجلاس فوق به نیابت از پادشاه شرکت کنند. این اجلاس در روزهای ۱۳ و ۱۴ ماه جاری (۲۳ و ۲۴ اردیبهشت) در شرم الشیخ به میزبانی آمریکا برگزار خواهد شد.

سامی الفرج مشاور امنیتی شورای همکاری خلیج فارس در این باره گفت: نظریه پردازان کهنه کار در امر توطئه پردازی؛ صحت دسیسه آفرینی های خود را به اثبات رسانده اند. آمریکا از طرفی تهدیدات فرضی را برای ما درست می کند و از سوی دیگر، تسلیحات نظامی گسترده تری را به ما پیشنهاد کرده و می فروشد. همگام شدن بااین دسیسه ها به نفع ما نیست.

رویترز در ادامه به ادعای ریاض اشاره کرده و می افزاید: عربستان می ترسد که اوباما یافتن راه حل مسأله هسته ای ایران را به عنوان میراٍث دولت خود تصور کرده و با توافق هسته ای با ایران و لغو تحریم های ضد این کشور، زمینه را برای توانمندی های بیشتر ایران مهیا کند.

این درحالی است که واشنگتن همواره به متحدان عرب خود در منطقه خلیج فارس اطمینان داده است که توافق جامع هسته ای با ایران هیچگونه خطری را متوجه آنان نخواهد کرد. به علاوه آمریکا با آغاز و دامن زدن به پروژه ایران هراسی در منطقه، همواره تلاش کرده تا تسلیحات نظامی بیشتری را به آنها فروخته و عواید زیادی را از این طریق نصیب خود کند.

دیروز پس از اعلام عدم حضور پادشاه عربستان، پادشاه بحرین، سلطان عمان و رییس امارات متحده عربی نیز از عدم حضور خود در نشست سران آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس خبر دادند.

پیشتر اعلام شده بود که رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، کویت، قطر، بحرین، امارات و عمان) در دیدار با باراک اوباما خواهان اطمینان یابی در خصوص هرگونه توافق احتمالی هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ هستند تا به بهانه تضمین های سیاسی؛ اجازه خرید تسلیحات پیشرفته تری را از آمریکا مطالبه نمایند.

کد N819546

وبگردی