آفتاب

کره شمالی برای به کارگیری موشک پرتابی از زیردریایی سال‌ها زمان نیاز دارد

کره شمالی برای به کارگیری موشک پرتابی از زیردریایی سال‌ها زمان نیاز دارد

کارشناسان می‌گویند اگرچه کره‌شمالی با آزمایش موشک بالستیک پرتابی از زیردریایی گام مهمی در برنامه تسلیحات هسته‌ای خود برداشته، اما سال‌ها از ساخت یک زیردریایی یا سیستم موشکی که با استفاده از آن بتواند آمریکا را تهدید کند، فاصله دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این درحالی است که امروز (دوشنبه) کره جنوبی آزمایش موشک قابل پرتاب از زیردریایی کره شمالی را یک اقدام بسیار جدی و نگران کننده خواند و از پیونگ‌یانگ خواست تا سریعا توسعه موشک‌های بالستیک قابل پرتاب از زیردریایی را متوقف کند.

این در حالی است که گمان برده می‌شود کره شمالی در تلاش برای ساخت یک کلاهک هسته‌ای کوچک است که بتواند آن را روی موشک‌های بالستیک سوار کند اما هنوز مشخص نیست که آیا این کار را انجام داده است یا خیر. اگرچه برخی زیردریایی‌های کره شمالی از لحاظ فنی قادر به ورود به برد لازم برای هدف قرار دادن خاک آمریکا هستند، اما لزوما نمی‌توانند موشک حمل کنند، با این حال آن گروه از زیردریاهای کره جنوبی که مجهز به موشک هستند به آب‌های ژاپن می‌توانند دسترسی پیدا کنند.

یانگ اوک، کارشناس بلندپایه مجمع امنیتی و دفاعی کره و مشاور سیاستگذاری نیروی دریایی کره جنوبی گفت: مقامات کره شمالی نیاز دارند که یک زیردریایی جدید و بزرگتر بسازند.

هم آمریکا و هم ژاپن حق خود را برای انجام حملات پیش‌گیرانه علیه سایت‌های موشکی کره شمالی در صورت قریب‌الوقوع بودن حمله هسته‌ای از سوی این کشور محفوظ دانسته‌اند. با این حال به دست آوردن توانایی پرتاب موشک از زیردریایی سبب می‌شود پیونگ‌یانگ بتواند آنها را مخفی کند.

جفری لوئیس، کارشناس موسسه مطالعات بین‌الملل مونتری در کالیفرنیا گفت: زیردریایی‌های کره شمالی تاثیر خاصی ندارند. اما چالش پیدا کردن تعداد کمی از زیردریایی‌های مسلح به موشک بزرگ خواهد بود.

ناوگان زیردریایی‌های کره شمالی متشکل از 70 فروند زیردریایی است اما همچون دیگر زرادخانه تسلیحات این کشور در حال فرسوده شدن است.

اگرچه انتظار می‌رفت کره شمالی به دنبال دستیابی به موشک بالستیک قابل پرتاب از زیردریایی باشد اما سرعت رسیدن این کشور به مرحله آزمایش موفقیت‌آمیز یک چنین موشکی باعث شگفتی ناظران شده است.

یک مقام وزارت دفاع کره جنوبی که نام خود را فاش نساخت گفت: تصاویری که روز شنبه از این آزمایش توسط کره شمالی منتشر شد معتبر هستند.

این مقام همچنین خاطرنشان کرد که کره شمالی در عرض دو یا سه سال آینده خواهد توانست یک زیردریایی کاملا عملیاتی شده مجهز به موشک‌های بالستیک بسازد هر چند که بسیاری از تحلیل‌گران زمانی بیشتراز این میزان برای یک چنین دستاوردی پیش‌بینی کرده‌اند.

یک موشک قابل پرتاب از زیردریایی پیش از آنکه بتواند با طی مسیری هلالی شکل به سوی هدف خود برود باید ابتدا مسافتی را در سطح دریا طی کند و به نظر می‌رسدکره شمالی توانسته است به این قابلیت دست پیدا کند.

مقام کره جنوبی خاطرنشان کرد: موشکی که کره شمالی آزمایش کرده توانسته حدود 150 متر را به این شکل بپیماید.

یانگ اوک تصریح کرد: کره شمالی سال‌ها از توسعه این سیستم فاصله دارد زیرا زیردریایی‌های این کشور از تجهیزات کافی برای داشتن رادار و سیستم‌های ردیابی لازم برای هدایت یک موشک به سمت هدفش برخوردار نیستند.

جفری لوئیس نیز گفت: موشکی که کره شمالی آزمایش کرده نهایتا برد 2400 کیلومتری دارد که نیازمند یک زیردریایی خواهد بود که بتواند دست کم 60 تا 90 روز در دریا بماند.

انتهای پیام

کد N819487

وبگردی