آفتاب
با حضور وزرای خارجه؛

سند توافق اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی امضا شد

سند توافق اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی امضا شد

سند مشترک کمیسیون اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی با حضور وزیران امور خارجه دو کشور به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، سیزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی طی روزهای گذشته در تهران با حضور وزیران امور خارجه دو کشور برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در نشست پایانی این کمیسیون، مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان و همچنین همتای وی در وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی گزارشی از سندی که در این نشست به امضای دو وزیر امور خارجه رسید، ارائه کردند.

ملاعبداللهی، مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه این سند را در برگیرنده ۱۰۵ پاراگراف در ۲۲ صفحه خواند و گفت: ۷ گروه تکنیکی سیاسی، اجتماعی، بانکداری، فناوری، بهداشت، کشاورزی و آب به‌طور جزئی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین موضوعات مربوط به امنیت، حقوق بشر، زنان، خانواده و... مورد تفاهم دو طرف بوده اند.

در ادامه این نشست، وزرای امور خارجه نکاتی را درباره مذاکرات صورت گرفته در روزهای گذشته مطرح کردند.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی ضمن دعوت از وزیر امور خارجه کشورمان برای برگزاری سیزدهمین کمیسیون اقتصادی مشترک بیان کرد: ایران ظرفیت بالایی دارد و می تواند نقش مثبتی را ایفا کند و در دورانی که ما بر علیه آپارتاید مبارزه می کردیم، به ما کمک کرده است.

وی ادامه داد: آفریقای جنوبی و ایران توانسته اند یک روابط دو جانبه و دیپلماتیک را طی سالیان گذشته ادامه دهند.

ملاعبداللهی با اشاره به اینکه یک هیات از آفریقای جنوبی همواره می تواند به ایران سفر کند، اظهار داشت: در خصوص بحث محتوایی، ۷ گروه کاری شناسایی کرده ایم و برای همکاری های دو کشور باید زمان را برای اجرای آنها مشخص کنیم.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی افزود: در حوزه آموزش، بهداشت، سرمایه‌گذاری، حمل و نقل، کشاورزی، فناوری و انرژی تفاهم‌هایی انجام داده ایم و این موضوعات نمی تواند به مرحله بعدی برود مگر اینکه در بخش مالی مساله را حل کنیم.

وی اضافه کرد: ما تعهدی داریم که به‌طور عمده در ایران و آفریقای جنوبی فقرزدایی کنیم.

ملاعبداللهی همچنین به تحریم های ناعادلانه بر علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: این تحریم ها علیه ایران نیستند، بلکه تنبیهی برای کشورهای در حال توسعه هستند.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی ادامه داد: تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور برای ما اولویت محسوب می‌شود و کمیته تجاری دو کشور دیروز توافق کردند که از طریق کانال های مربوطه شورای تجار آفریقای جنوبی و ایران را تاسیس کنند. همواره موضع ما این بوده است که کشورها به قانون و مردم‌سالاری احترام بگذارند.

وی گفت: همه کشورها موظف هستند از فناوری هسته ای و صلح‌آمیز استفاده کنند. شما نیز مسیر استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته ای را انتخاب کرده اید که حق مسلم شماست و اگر مسیر ناصحیح را انتخاب کنید، برای کشورهای در حال توسعه مفید نیست.

ملاعبداللهی به نقش کلیدی ایران در ثبات خاورمیانه اشاره و تصریح کرد: برای تثبیت صلح و ثبات معتقدیم حل موضوع هسته ای ایران می تواند به کاهش تنش ها کمک کند.

همچنین در ادامه این نشست، وزیر امور خارجه کشورمان روابط ایران و آفریقای جنوبی را تاریخی عنوان کرد و گفت: مردم ایران همواره نسلون ماندلا را به‌عنوان رهبری با درایت مورد تمجید قرار داده اند.

ظریف ضمن تقدیر از حمایت های وزیر آفریقای جنوبی از فناوری هسته ای ایران توضیح داد: تلاش شما نسبت به آنهایی که می خواهند اتهام وارد کرده و همواره از هر فرصتی استفاده کنند، قابل تقدیر است.

وی همچنین ادامه داد: از بین بردن فقر و نه کاهش آن می تواند علت مشترک دو کشور برای رسیدن به هدف عالی باشد. ما شاهد استفاده از تهدید و نیروی قهری هستیم که به‌طور روزافزون در منطقه دیده می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز ناراحتی و تألم از بمباران مناطق مسکونی در یمن اظهار داشت: امیدواریم از فردا آتش‌بس شکل بگیرد و همانطور که ایران خواسته یک آتش‌بس سریع ایجاد شده و دسترسی مردم به کمک‌های بشردوستانه فراهم شود و راه حل یمنی ایجاد شود.

ظریف اضافه کرد: قوه قهریه مشکل را حل نمی کند و منجر به تروریسم و افراط‌گرایی می شود.

وی تصریح کرد: ما چالش هایی در منطقه داریم که بخاطر مشکلات شخصی کنار گذاشته شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از دعوت وزیر امور خارجه آفریقا استقبال و ابراز امیدواری کرد: برای نشست اتحادیه سران آفریقا و همچنین سیزدهمین نشست کمیسیون اقتصادی دو کشور به آفریقای جنوبی سفر کند.

کد N819459

وبگردی