آفتاب
اجمالی/ ظریف درنشست خبری با وزیرخارجه افریقای جنوبی:

مانع تراشی کنگره/ دولت آمریکارا مسئول اجرای تعهدات می دانیم

مانع تراشی کنگره/ دولت آمریکارا مسئول اجرای تعهدات می دانیم

وزیر امور خارجه گفت: ما دولت آمریکا را مسئول اجرای تعهدات می دانیم که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات باید مسئولیت تعهدات را به عهده گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه  کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای خود از آفریقای جنوبی که بعدازظهر امروز در محل وزارت امورخارجه برگزار شد در پاسخ به سئوالی درباره مصوبه سنا مبنی بر نظارت بر توافق هسته ای ایران گفت: من فکر می کنم برخی جناح های سیاسی در درون و بیرون آمریکا خواهان حل موضوع نیستند و بدنبال ایجاد مانع برای موضوع هستند.

وزیر امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران با جدیت مذاکرات را دنبال می کند و اگر دولت آمریکا بخواهد با رعایت احترام به مردم و جمهوری اسلامی مذاکرات را ادامه دهد و به نتیحه برساند وظیفه هماهنگی با کنگره و رفع مشکلات داخلی با دولت آمریکا است.

ظریف گفت: ما دولت آمریکا را مسئول اجرای تعهدات می دانیم که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات این تعهدات را برعهده خواهد گرفت. این تعهدات با توجه به واقعیت و ضرورت احترام به مردم ایران و رعایت حقوق مردم کشورمان و همین طور اجتناب از اقدامات و اظهاراتی که هیچ گاه در میز مذاکره مطرح نبوده است؛ توسط برخی مقامات آمریکایی برای راضی کردن برخی گروههای سیاسی مطرح شده است.

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی از تمام کسانی که ایران هراسی را برنامه ای برای سیاست های خصمانه خود ایجاد کرده اند؛ بهانه ها را برای ایجاد ایران هراسی می گیرد و خواهید دید که جمهوری اسلامی در پیگیری توافق بسیار جدی است.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری درباره هدف از مذاکرات اظهار داشت: هدف ما از مذاکرات رفع مشکل در منطقه و حل و فصل موضوعی است که برای برخی سیاست ها در داخل و بیرون منطقه بهانه ایجاد کرده است.

ظریف گفت: متاسفانه به دلیل سیاست هایی که دولت ایالت متحده علیه انقلاب اسلامی و مردم جمهوری اسلامی ایران در طول چندین دهه گذشته از دخالت در امور داخلی ایران تا سرنگون کردن حکومت ملی در ایران توسط کودتا شروع کرده و با حمایت های مکرر رژیم صدام حسین ادامه داده است؛ بی اعتمادی شدیدی در بین مردم ایران نسبت به سیاست های آمریکا شکل گرفته است.

وی گفت: اگر ایالات متحده با جدیت برنامه مذاکرات را پیش ببرد می تواند در این بی اعتمادی ایجاد تردید کند. مردم ایران مردم بزرگواری هستند و اگر این روش را ببینند و ملاحظه و رصد بکنند دیگر اعتماد نخواهند کرد. مردم ما با جدیت نه تنها گفتگوهای مقامات آمریکایی ـ که متاسفانه گفته های خوبی نیست ـ و علاوه بر آن رفتار آمریکا را رصد می کنند و اگر یک تغییر اساسی در این رفتار ایجاد شود زمینه برای بحث باز خواهد شد. اما اکنون تمام توجه و تمرکزمان در مذاکرات هسته ای است و با جدیت می خواهیم این مذاکرات به نتیجه برسد.

ادامه دارد...

کد N819407

وبگردی