آفتاب

گزارش عفو بین‌الملل درباره وضعیت مهاجران در لیبی

گزارش عفو بین‌الملل درباره وضعیت مهاجران در لیبی

عفو بین‌الملل امروز (دوشنبه) اعلام کرد که مهاجران در لیبی با "ظلم و ستم" و بدرفتاری مواجه هستند و این امر باعث شده آنها بدون توجه به عاقبت کار، با انتخاب مسیر خطرناک مدیترانه برای رسیدن به اروپا، جان خود را به خطر بیندازند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سال‌هاست که لیبی به جای پایی برای آفریقایی‌هایی که دنبال زندگی بهتر در اروپا هستند، تبدیل شده است. آوارگان سوری نیز که از درگیری‌های کشورشان فرار می‌کنند به لیبی می‌روند تا از آنجا به غرب برسند.

فیلیپ لوتر، مدیر اجرایی عفو بین‌الملل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: شرایط وحشتناک برای مهاجران به اضافه بی‌قانونی و درگیری‌های مسلحانه در لیبی نشان می‌دهد که امروزه چقدر زندگی در لیبی سخت است.

وضعیت از زمان حمله تحت رهبری ناتو در سال 2011 میلادی که منجر به سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی شد، وخیم‌تر شده است چرا که شبه نظامیان قدرتمند برای ثروت نفتی لیبی و دو دولت بر سر قدرت می‌جنگند.

قاچاقچیان انسان نیز از این ناآرامی‌ سوء استفاده کرده و تجارت پرسودی به راه انداخته‌اند. سیل مهاجران نیز در ماه‌های گرم‌تر که شرایط دریا بهتر است افزایش می‌یابد.

لوتر از اتحادیه اروپا خواست ضمن رسیدگی به مساله قاچاقچیان، کشتی‌های نجات بیشتری در مدیترانه مستقر کند.

وی افزود: معرفی برنامه‌ها برای رسیدگی به مساله قاچاقچیان بدون ایجاد مسیرهای جایگزین امن برای مردمی که ناگزیر به فرار از درگیر‌ی‌های لیبی شده‌اند، وضعیت مصیب بار مهاجران وآوارگان را حل نخواهد کرد.

عفو بین‌الملل همچنین از تونس و مصر خواست تا محدودیت‌های مرزی با لیبی را به منظور ایجاد پناهگاهی امن برای مهاجران، کاهش دهد.

عفو بین‌الملل گزارش داد، لیبی پر از ظلم وستم است و شهادت‌های مفصلی درباره بدرفتاری، تعرض جنسی و استثمار در این کشور وجود دارد.

انتهای پیام

کد N819346

وبگردی