آفتاب

بیکدلی: عادی‌سازی روابط ایران با جهان می‌تواند فرصت‌های مهمی را در منطقه ایجاد کند

بیکدلی: عادی‌سازی روابط ایران با جهان می‌تواند فرصت‌های مهمی را در منطقه ایجاد کند

سفیر ایران در آنکارا با اشاره به مواضع ایران و ترکیه در قبال تحولات منطقه‌یی گفت: دو کشور موافقند که اگر تهران و آنکارا در کنار یکدیگر بایستند، این اتفاق می‌تواند اثرات مثبتی برای دو کشور به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا بیکدلی، سفیر ایران در آنکارا در گفت‌وگو با روزنامه زمان ترکیه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: یکی از دلایل تغییر سیاست خارجی ایران در عرصه جهانی مربوط به دولت جدید است. دولت جدید فضای نوینی را حاکم کرد. از طرف دیگر، جامعه جهانی دانست که با اصول پیشین نمی‌تواند با ایران گفت‌وگو کند و جامعه جهانی نیز سیاست خود را تغییر داد. در طرف ایرانی همواره این اراده وجود داشت اما طرف مقابل نیز می‌بایست این اراده را از خود نشان می‌داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این که آیا حضور حسن روحانی در مذاکرات پیشین هسته‌ای تاثیری بر مذاکرات کنونی دارد؟ گفت:‌ بدون شک تجربه رییس‌جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای باعث تسریع روند شده است. با پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری غربی‌ها شروع به کاهش محدودیت‌ها کردند. رییس‌جمهور کشورمان نیز فرصت تعامل با دنیای خارجی را داد و انتخاب دکتر ظریف نیز در همین راستا بود.

سفیر ایران در آنکارا در پاسخ به سوالی درباره دلیل ابراز نارضایتی برخی کشورها از جمله قطر،‌ عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از بیانیه لوزان گفت: ما از سال‌های گذشته همواره حسن نیت، برادری و دوستی خود را اعلام کردیم. مساله این است که برخی کشورها سیاست خارجی خود را بر اساس واقعیت‌های موجود در منطقه تبیین نکردند در حالی که عادی‌سازی روابط ایران و جامع بین‌المللی می‌تواند فرصت‌های مهمی را در منطقه ایجاد کند.

بیکدلی درباره فرصت‌های ایجاد شده پس از بیانیه لوزان گفت:‌ به طور نمونه کشورهایی مانند ترکیه که به عنوان همسایگان ایران می‌توانستند روابط بسیار نزدیکی با ایران داشته باشند به دلیل تحریم‌ها دوری می‌کردند. اگر تحریم‌ها نبودند حجم مبادلات تجاری با ترکیه 30 میلیارد دلار می‌شد. در سال 2012 با تجارت طلا توانستیم حجم مبادلات را به 22 میلیارد دلار برسانیم اما بلافاصله تحریم های طلا و سنگ‌های گران‌بها علیه ایران اعمال شد.

وی ادامه داد: این تحریم نیز در راستای تحریم‌های دیگر در جهت ایجاد محدودیت برای تجارت ایران اعمال شد. هدف اصلی این بود که اگر قرار بر این است ایران با غرب تجارت نداشته باشد با کشورهای دیگر نیز مانند ترکیه تجارت نباید داشته باشد.

بیگدلی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اردوغان، رییس‌جمهور این کشور علیه ایران درباره یمن پیش از سفر به تهران گفت:‌ هم اظهارات اردوغان و هم انتقادهای انجام شده در داخل ایران درباره این اظهارات مانعی برای سفر وی نبود. ما دو کشور بزرگ با منافع مشترک در یک منطقه بحرانی هستیم. طبیعی است که در برابر این اتفاقات واکنش‌هایی وجود داشته باشد. سفر اردوغان مهر تاییدی بر گسترش دیپلماسی و گفت‌وگو میان دو کشور بود و در این سفر معجزه‌ای رخ نداد. تنها دو طرف نشستند و بر روی نقاط مشترک تاکید کردند.

وی ادامه داد: ایران و ترکیه حتی درباره مساله سوریه درباره اصول اصلی تفاهم مشترک دارند. از آن‌جایی که سوریه همسایه ترکیه است مساله آن با یمن برای شما متفاوت است. هر دو کشور موافقند که اگر تهران و آنکارا در کنار یکدیگر بایستند می‌توانند برای دو کشور مثبت باشند.

سفیر ایران در آنکارا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که اگر دولت ایران تغییر یابد هرگونه توافق احتمالی با 1+5 به قوت باقی می‌مانند گفت: اگر توافق شود برای دولت بعدی نیز تعهدآور است.

انتهای پیام

کد N819253

وبگردی