آفتاب

کورکر: هر توافقی با ایران بر نسل‌های آینده نیز تاثیرگذار خواهد بود

کورکر: هر توافقی با ایران بر نسل‌های آینده نیز تاثیرگذار خواهد بود

سناتور باب کورکر در یادداشتی تاکید کرد:‌ قانون بازنگری بر توافق هسته‌ای با ایران به مردم آمریکا اجازه اظهارنظر درباره این توافق را می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا)، باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا و رییس کمیته روابط خارجی سنا در یادداشتی که در پایگاه تنسین منتشر شده است، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نوشت: به سختی می‌توان زمانی را در تاریخ به یاد آورد که مدیریت فعال آمریکا در سراسر جهان به موضوعی بیش از امنیت ملی‌مان و موفقیت کشور پرداخته باشد.

با توجه به رویدادهای کنونی جهان، شامل خشونت‌های داعش که غیرنظامیان بی‌گناه را قربانی کرده است، بحران اوکراین و جنگ سوریه چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم بسیار گسترده‌اند.

اما شاید هیچ مساله ژئوپولتیک بزرگ‌تری از جلوگیری از دستیابی ایران به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای پیش روی جهان قرار نداشته باشد و به همین دلیل است که آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند.

هر توافقی با ایران بر نسل‌های آینده نیز تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین من می‌خواهم به مردم آمریکا اطمینان دهم که از طریق نمایندگان‌شان در کنگره می‌توانند درباره این تصمیم مهم نظر بدهند.

این سناتور جمهور‌ی‌خواه که همواره مواضعی ضد ایرانی دارد از عملکرد باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در این زمینه انتقاد کرده و نوشت: هر توافق هسته‌ای با ایران باید مورد تایید کنگره قرار گیرد. جمهوری خواهان و دموکرات‌ها پنج‌شنبه گذشته در یک اتفاق آرای بی‌نظیر به طرح نظارت کنگره رای مثبت دادند که منجر به محدود شدن اختیارات رییس‌جمهور در توافق هسته‌ای می‌شود و به مردم آمریکا امکان اظهارنظر در این زمینه را می‌دهد، چیزی که رییس‌جمهور برای پرهیز از آن تلاش می‌کرد.

وی تاکید کرد: بدون این لایحه رییس‌جمهور قادر خواهد بود تا فورا تحریم‌های ایران را بر دارد و به‌طور یک جانبه توافق با ایران را اجرا کند اما قانون بازنگری بر توافق هسته‌ای با ایران چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.

این لایحه از رییس‌جمهور می‌خواهد تا متن و جزییات هر توافقی با ایران را در اختیار کنگره قرار دهد که شفاف‌سازی در این زمینه را تضمین می‌کند.

این لایحه هم‌چنین مانع از تعلیق تحریم‌هایی که کنگره وضع کرده از سوی رییس‌جمهور می‌شود و بنابراین کنگره فرصت بررسی این مساله را پیش روی مردم آمریکا خواهد داشت. کنگره سپس قادر خواهد بود که درصورت تشخیص، قطعنامه‌ای را جهت تایید یا مخالفت با توافق هسته‌ای صادر کند. در نتیجه این لایحه نظارت بر توافق را حتمی می‌کند.

این لایحه در نهایت رییس‌جمهور را ملزم می‌کند که 90 روز یک‌بار به کنگره در خصوص پایبندی ایران به توافق گزارش دهد و اگر ایران تعهداتش را زیرپا بگذارد کنگره می‌تواند تحریم ها را دوباره به جای خود بازگرداند.

کورکر در ادامه یادداشتی خود آورده است: اکنون این لایحه قرار است در مجلس نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد جایی که امیدوارم با یک اقدام مناسب روبه‌رو شود.

یک توافق قوی که از طریق مذاکره به دست آمده و مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود نتیجه مورد نظر ماست. اما هم‌زمان با قدرت‌های جهانی برای حصول این توافق تلاش می‌کنند مذاکره کنندگان ما باید با چشمان باز به کار خود ادامه دهند. هر چقدر که زودتر این لایحه را تصویب کنیم زودتر می‌توانیم این پیام را به ایران بفرستیم که کنگره در این توافق نقش خواهد داشت که موجب می‌شود مذاکره کنندگان ما برسر میز مذاکره دست قوی تر را داشته باشند.

این لایحه علاوه بر این مانع از تعجیل دولت آمریکا برای حصول یک توافق بد می‌شود.

انتهای پیام

کد N819114

وبگردی