آفتاب

ائتلاف حاکم ژاپن درصدد تصویب لایحه مربوط به تقویت نقش ارتش

ائتلاف حاکم ژاپن درصدد تصویب لایحه مربوط به تقویت نقش ارتش

نخست‌وزیر ژاپن امروز (دوشنبه) قانونی را مطرح خواهد کرد که نقش بین‌المللی ارتش این کشور را تقویت می‌کند؛ اقدامی که یک تغییر چشمگیر در سیاست‌های صلح‌طلبانه ژاپن محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ائتلاف حاکم شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن قرار است امروز در خصوص بسته‌ای از لایحه‌ها که به ارتش این کشور امکان فعالیت‌های بیشتر را می‌دهد به یک توافقنامه رسمی دست یابد. این لایحه‌ها شامل لغو محدودیت‌های جغرافیایی در خصوص مکانی است که ارتش می‌تواند فعالیت انجام دهد.

انتظار می‌رود در چند روز آتی نیز کابینه این پیشنهادها را تصویب کرده تا به پارلمان ارائه شود. با توجه به اکثریت قاطع که در دست حزب حاکم «لیبرال دموکرات» و «کومیتو»، همتای ائتلافی‌اش است، احتمالاً این قانون تصویب می‌شود.

این تغییرات به ژاپن اجازه می‌دهد برای نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم از متحدانش دفاع، از دیگر ارتش‌ها حمایت لجستیکی و در عملیات‌ بین‌المللی حفاظت از صلح شرکت کند.

ارتش ژاپن به دنبال تصویب قانون اساسی صلح‌آمیز پس از جنگ جهانی دوم به نقش دفاع شخصی محدود شده است. کابینه شینزو آبه تفسیر مجدد قانون اساسی را که بسیار بحث‌برانگیز بود ژوئیه سال گذشته میلادی تصویب کرد.

انتهای پیام

کد N819017

وبگردی