آفتاب
به مناسبت شصت و هفتمین سالگرد یوم‌النکبت

خالد قدومی: تا آخرین نفس در برابر رژیم صهیونیستی برای آزادسازی فلسطین خواهیم ایستاد

خالد قدومی: تا آخرین نفس در برابر رژیم صهیونیستی برای آزادسازی فلسطین خواهیم ایستاد

نماینده حماس در تهران گفت: هم‌اکنون روحیه مقاومت در میان جنبش‌های فلسطینی وجود دارد اما آنچه لازم است، سرایت این روحیه به پیکره جهان اسلام است چرا که در آن صورت در موضوع آزادسازی فلسطین می‌توان کارهای قابل توجهی انجام داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست خبری شصت و هفتمین سالگرد ورود رژیم صهیونیستی به اراضی اشغالی (یوم‌النکبت) با حضور ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران و خالد قدومی، نماینده حماس در خبرگزاری قدسنا برگزار شد.

ابوشریف در ابتدای این نشست گفت: اگر بخواهیم در مورد فاجعه اشغال فلسطین صحبت کنیم در واقع یک طرح جامع بلندمدت بوده است و در واقع غرب از مدت‌ها پیش خواستار ورود به فلسطین بود. در زمان ناپلئون او از یهودیان برای ایجاد یک کشور یهودی در فلسطین دعوت کرد که البته با مقاومت مردم فلسطین مواجه شد و حتی نتوانست از دروازه‌های شهر عبور کند که نشان دهنده وجود تمدن بزرگ در فلسطین بوده است.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران ادامه داد: این طرح تنها علیه فلسطین نبود که در واقع توسط انگلیس طراحی شده بود. در آن زمان انگلیس 14 میلیون فرانک را برای ساخت شهرک‌های یهودی در سرزمین‌های عربی اختصاص داده بود. از این زمان روند مهاجرت به فلسطین آغاز شد که البته در ابتدا بسیار آهسته بود و تنها پنج درصد از جمعیت فلسطین یهودی بودند.

او افزود: در آن زمان کشورهای بزرگی مثل انگلستان رسما حامی اصلی صهیونیست‌ها برای ورود به فلسطین بود. هنگامی که انگلستان پس از فروپاشی عثمانی توانست فلسطین را به کنترل خود در آورد، تعداد یهودیان در فلسطین نیز افزایش یافت. یهودیان در سال 1948 تنها هشت درصد از زمین‌های فلسطین را در مالکیت خود داشتند که این مالکیت اراضی نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته بود. طرف‌های زیادی مثل جنبش صهیونیسم در این حرکت دخیل بود که یهودیان سرتاسر جهان را برای ورود به فلسطین تشویق می‌کردند و دولت انگلستان نقش مهمی را در تسهیل مهاجرت یهودیان به خاک فلسطین داشت.

ابوشریف گفت: ثروتمندان زیادی از یهودیان با کمک دولت انگلیس تلاش می‌کردند تا اراضی بیش‌تری را بخرند. اولین خرید در منطقه جنین بود که یهودیان آن را از یک خانواده لبنانی مسیحی خریدند که اولین خرید جنبش صهیونیست محسوب می‌شود. هم‌چنین آن‌ها اراضی زیادی را به کمک نفوذ انگلستان در فلسطین به یهودیان اعطا کردند اما با این حال تا قبل از سال 1948 تنها هشت درصد از اراضی فلسطین متعلق به یهودیان شده بود.

نماینده حماس در تهران افزود: پس از آغاز جنگ در سال 1948 و اعلام تشکیل اسراییل 68 درصد فلسطین به اشغال صهیونیست‌ها در آمد که در واقع نشان دهنده آن است این رژیم اراضی فلسطین را توسط قتل و عام و جنگ به دست آورده است. در آن زمان 53 شهر و روستا در فلسطین توسط این رژیم نابود شد و 850 هزار فلسطینی به خارج از کشور آواره شدند. این طرح تنها صهیونیستی نبود و در ابتدا توسط انگلستان و فرانسه و بعد نیز از سوی آمریکا کنترل می‌شد. موضوع دیگر آن که تا سال 1967 خیلی از مناطق هم‌چنان تحت حاکمیت عربی بود که یک جنبش ملی عربی در این سال برای مقابله با اشغال فلسطین نیز تشکیل شد. پس از آغاز این حرکت به عنوان سازمان آزادیخش فلسطین توانست در مقابله با رژیم صهیونیستی بایستد.

وی تصریح کرد: این توطئه غربی هم‌چنان ادامه دارد و توطئه کنونی بسیار خطرناک‌تر از گذشته است که کشورهای غربی در آن سعی دارند همه کشورهای منطقه را تجزیه کنند. دشمن واقعی ما استعمار است اما هم‌اکنون غرب باعث شده است تا مردم این منطقه علیه هم بایستند که وظیفه جامعه اسلامی برخورد هوشمندانه با این توطئه است.

در ادامه این برنامه خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در تهران گفت: امروز با یک مصیبت ویژه روبه‌رو هستیم. جانفشانی‌هایی که در این زمینه در طول 67 سال گذشته ادامه داشته است و نیز به فراموشی سپرده شدن مساله فلسطین به عنوان قبله نخست مسلمانان است. اصرار مردم فلسطین برای حضور در مسجدالقصی در میان همه مردم وجود دارد با وجود آن که رژیم صهیونیستی ده‌ها بار این افراد را بازداشت و شکنجه کرده است اما زنان و مردان فلسطینی به این اقدام خود ادامه می‌دهند.

او ادامه داد: اهالی غزه نیز پس از جنگ 52 روزه هم‌چنان در چادر زندگی می‌کنند و با کمبود دارو و آب آشامیدنی مواجه هستند که این روند باعث از ابین رفتن همه روزه مردم غزه می‌شود. به هر حال مردم در کرانه باختری نیز آسوده نیستند و با مشکلات زیادی از سوی تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی روبه‌رو هستند. این‌ها چالش‌هایی است که مردم فلسطین در طول 67 سال گذشته با آن‌ها روبه‌رو بوده‌اند. اراضی فلسطین حق مردم این کشور است.

نماینده جنبش حماس در تهران در ادامه تصریح کرد: چالش اصلی ما هم‌اکنون محور سیاسی مساله فلسطین است. آرمان فلسطین دیگر در مرکز توجه و رسانه‌های کشورهای عربی قرار ندارد با وجود آن که همه ملت‌های منطقه بر آرمان فلسطین تاکید دارند اما در عمل این‌گونه نیست و بحث فلسطین از اولویت خاصی برای این کشورها برخوردار نیست.

وی افزود: ما به عنوان جنبش حماس به همراه دیگر جنبش‌های مقاومت هم‌چنان به آرمان خود پایبند خواهیم بود و تا آخرین نفس در برابر رژیم صهیونیستی برای آزادسازی فلسطین خواهیم ایستاد.

قدومی گفت: روحیه مقاومت در میان جنبش‌های فلسطینی وجود دارد ولی آن چه اکنون لازم است سرایت این روحیه به پیکره جهان اسلامی است چرا که در آن صورت می‌توان کارهای قابل توجهی را در موضوع آزادسازی فلسطین انجام داد. اگر مساله فلسطین دوباره به اولویت اول کشورهای منطقه تبدیل شود در واقع ما کسی خواهیم بود که یک یوم‌النکبت جدید را برای رژیم صهیونیستی ایجاد خواهیم کرد. فلسطین عامل وحدت و اتحاد امت اسلامی است و در این صورت همه اختلافات میان مسلمانان از بین خواهد رفت.

انتهای پیام

کد N818884

وبگردی