آفتاب

برآشفتگی تحلیلگر حامی سعودی در مناظره با استاد علوم سیاسی در ایران

برآشفتگی تحلیلگر حامی سعودی در مناظره با استاد علوم سیاسی در ایران

واحد مرکزی خبر نوشت:


یک تحلیلگر سیاسیِ حامی عربستان سعودی، در حالیکه حملات هوایی این کشور به خاک یمن را عملیاتی قانونی دانست از مناظره منطقی استاد علوم سیاسی در ایران با وی به شدت برآشفت.
به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، جهاد مورکاده، تحلیلگر سیاسی، که در برنامه مناظره‌ی این شبکه شرکت کرده بود، در پاسخ به اظهارات محمد مرندی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، که گفته بود خاندان آل سعود مشروعیت ندارد و از تروریسم، القاعده و داعش در منطقه حمایت می کند و همچنین باعث جنگ داخلی در سوریه و نابسامان کردن اوضاع عراق، لیبی و اکنون یمن شده است، گفت:
من به نظام (بین‌المللی) معتقدم که براساس آن، سازمان ملل تعیین می‌کند چه دولتی قانونی یا غیرقانونی است. سازمان ملل دولت عربستان سعودی را قانونی می‌داند. سازمان ملل همچنین منصور هادی را رییس جمهور قانونی یمن تلقی می‌کند. از اینرو، حملات عربستان سعودی به یمن قانونی است و هدف آن مقابله با گروه حوثی‌ها (انصارالله) است که دولت منصور هادی را سرنگون کرده‌اند.
مجری پرسید: نظر شما درباره ارسال کمک‌های انسانی از طرف ایران به یمن چیست؟ مورکاده پاسخ داد: کمک‌های ایران نیز باید از طریق سازمان‌های بین‌المللی، مانند صلیب سرخ، به یمن برسد، نه این‌که ایران بخواهد این کمک‌ها را مستقلاً به یمن برساند. از آنجایی که ایران به حوثی‌ها کمک می‌کند، اعتماد کافی به ایران نیست، زیرا ممکن است در میان کمک‌های انسانیِ خود، تسلیحاتی را نیز به حوثی‌ها برساند.

دکتر محمد مرندی در پاسخ به اظهارات مورکاده تأکید کرد که شما در رابطه با این‌که مدعی هستید به نظام بین‌المللیِ سازمان ملل معتقدید، نفاق و دورویی دارید، زیرا همان سازمان‌مللی که شما از آن نام می‌برید، دولت بشار اسد، رییس جمهور سوریه، را دولت قانونی می‌داند اما شما از کشورها و نیروهایی که در صدد سرنگونی آن هستند، حمایت می‌کنید.
علاوه بر این، منصور هادی در انتخاباتی که آمریکا و عربستان سعودی به صورت نمایشی در یمن ترتیب داده بودند و منصور هادی تنها نامزد در انتخابات بود، به ریاست جمهوری یمن رسید، آن‌هم به این شرط که فقط دو سال روی کار باقی بماند و بعد از آن از قدرت کناره گیری کند تا انتخابات واقعیِ سراسری در این کشور برگزار شود. این در حالی است که منصور هادی به این شرط عمل نکرد و بعد از دو سال همچنان برسر کار ماند. از سوی دیگر، مردم یمن که خواهان استقلال کشورشان ازعربستان سعودی و آمریکا هستند، ادامه حکومت غیرقانونی منصور هادی را پس از آن دو سالِ تعیین شده، دیگر تحمل نکردند.

در اینجا مورکاده به شدت به خشم آمد که چرا مرندی او را دورو یا منافق خوانده است و با فریادهای مکرر تلاش می‌کرد صحبت مرندی را قطع کند. مرندی گفت: اظهارات شما در رابطه با احترام به نظر سازمان ملل کاملاً متناقض است زیرا شما دولت سوریه را که سازمان ملل قانونی و مشروع می‌داند، قانونی نمی‌دانید و به دنبال ساقط کردن آن هستید و در یمن نیز از کشتار مردم بیگناه این کشور به دست عربستان سعودی حمایت می‌کنید.

52261

کد N818845

وبگردی