آفتاب

بلومبرگ: ادعای عربستان درباره ماجراجویی ایران در یمن مبالغه‌میز است

بلومبرگ: ادعای عربستان درباره ماجراجویی ایران در یمن مبالغه‌میز است

شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد: ادعای عربستان مبنی بر این‌که مداخله‌اش در یمن پاسخی به ماجراجویی ایران است مبالغه‌آمیز و منفعت طلبانه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه خبری بلومبرگ در گزارش خود به بحران کنونی یمن و فاجعه‌ای که عربستان سعودی در آن به وجود آورده پرداخته و آورده است: تصمیم سعودی‌ها برای اعلام آتش‌بس 5 روزه در یمن تنها گامی بسیار بسیار کوچک در برقراری آرامش در این کشور است.

عربستان باید بپذیرد که استراتژی‌اش در یمن عمیقاً غیرسازنده است؛ عملکردی که موجب بروز بی‌ثباتی در یک مسیر حیاتی برای انتقال نفت، گسترش جنگ نیابتی میان ایران و عربستان و ایجاد تنش‌های فرقه‌یی تازه شده و به پیشبرد منافع القاعده در شبه‌ جزیره کمک کرده است.

اکنون آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل باید فشارهای شدید‌تری را برای برقراری آتش‌بس همیشگی در یمن اعمال و مذاکرات برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در خصوص دو دستگی در این کشور را از سر بگیرند.

به گزارش بلومبرگ، جنگ یمن موجب بروز یک فاجعه در فقیرترین کشور جهان عرب شده است. از زمان آغاز این تنش‌ها تاکنون بیش از 1200 تن کشته شده‌اند که بسیاری از ‌آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. هم‌چنین بیش از 300 هزار یمنی در نتیجه این جنگ آواره و بی‌خانمان شده‌اند. بمباران و محاصره، انتقال کالاهای ضروری به یمن را که 80 درصد غدای خود را وارد می‌کند با مشکل مواجه کرده است.

بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش خود این ادعا که جنگ یمن یک جنگ نیابتی میان ایران و عربستان است را رد و تأکید کرده است حوثی‌ها که یک گروه شیعه محسوب می‌شوند تحت سلطه ایران قرار ندارند و ادعای عربستان سعودی مبنی بر این‌که دخالتش در یمن پاسخی به ماجراجویی‌های ایران است اغراق‌آمیز و منفعت طلبانه است.

اگر قرار باشد مذاکراتی درباره یمن انجام شود این اتفاق نه در عربستان بلکه در یک کشور بی‌طرف همانند عمان باید صورت گیرد. عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج (فارس) دارای منافعی در جبران خسارات ناشی از جنگ در یمن و بهبود وضعیت اقتصادی این کشور هستند.

بنابراین جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا باید از سعودی‌ها بخواهد تا بمباران خود را علیه یمن متوقف کنند. اما کری در نشستی که قرار است میان مقامات آمریکا و سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) در هفته جاری برگزار شود با یک مسأله بسیار سخت‌تر مواجه خواهد بود.

وی برای این‌که بتواند برقراری این آتش‌بس را تضمین کند باید به عربستان و هم‌پیمانانش در منطقه اطمینان دهد که هر توافق هسته‌ای که میان آمریکا و ایران حاصل شود موجب افزایش قدرت ایران در منطقه نخواهد شد بلکه آن را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

کد N818819

وبگردی