آفتاب

پاسخ سرد رهبران شورای همکاری خلیج فارس به اوباما

پاسخ سرد رهبران شورای همکاری خلیج فارس به اوباما

عربستان، بحرین و عمان اعلام کرده‌اند که کسانی به نیابت از رهبران آنها در نشست کمپ دیوید مشارکت خواهند کرد. این در حالی است که امارات تاکنون نماینده خود را در این نشست اعلام نکرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی ارم نیوز، پس از عربستان، بحرین نیز اعلام کرد که ولیعهد این کشور به نیابت از پادشاه در در نشست کمپ دیوید مشارکت خواهد کرد، با توجه به بیماری سلطان قابوس، سلطان عمان که اخیرا در هیچ نشستی شرکت نکرده، مسقط نیز نماینده‌ای به این نشست می‌فرستد و امارات هنوز نماینده خود را مشخص نکرده.

به این ترتیب تا اینجا تنها دو تن از شش رهبر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ریاست هیات اعزامی کشورشان به واشنگتن برای شرکت در نشست 14 مه جاری با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا را بر عهده خواهند داشت.

کویت رسماً اعلام کرد که صباح الأحمد الجابر الصباح، امیر این کشور به آمریکا می‌رود و دوحه نیز تاکید کرده که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، این کشور را برای مشارکت در نشست سران کمپ دیوید ترک خواهد کرد.

عمان اعلام کرد که فهد بن محمود آل سعید، معاون نخست‌وزیر(سلطان قابوس نخست وزیر عمان نیز هست) ریاست هیات عمانی را در نشست کمپ دیوید برعهده خواهد داشت.

این در حالی است که امارات تا ساعت 20:00 یکشنبه شب رئیس هیات اعزامی خود به واشنگتن را اعلام نکرده است.

باراک اوباما در اقدامی کم سابقه اوایل ماه جاری میلادی رهبران شورای همکاری خلیج فارس را به واشنگتن دعوت کرده بود تا با دادن برخی امتیازات، از نگرانی‌های آنها در قبال مذاکرات هسته‌ای با ایران بکاهد.

در روزهای گذشته وزرای خارجه کشورهای مذکور با وزیر خارجه آمریکا دیدار و درباره تضمین‌هایی که اوباما برای رهبران عرب در نظر گرفته مذاکره کردند که ظاهرا این تضمین‌ها به مذاق اعراب خوش نیامده است.

عربستان پیشتر تلویحا اعلام کرده بود که اگر پیشنهادات اوباما نتواند ریاض را راضی کند سطح هیات شرکت کننده خود در نشست کمپ دیوید را پایین خواهد آورد.

انتهای پیام

کد N818622

وبگردی