آفتاب

پادشاه، به کمپ دیوید نمی‌رود

پادشاه، به کمپ دیوید نمی‌رود

ایسنا نوشت:

 وزیرخارجه عربستان با اعلام اینکه پادشاه این کشور در مذاکرات کمپ دیوید شرکت نمی‌کند، اعلام کرد: محمد بن نایف، ولیعهد عربستان به جای پادشاه، ریاست هیات ریاض در این نشست را بر عهده دارد.

به گزارش  شبکه اسکای نیوز عربی، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان دلیل این اقدام پادشاه را همزمانی نشست کمپ دیوید با آتش‌بس پنج روزه در یمن اعلام کرده و گفت: از آنجایی که امدادرسانی به یمن برای پادشاه بسیار اهمیت دارد، او شخصاً این عملیات را رهبری می‌کند و راهی واشنگتن نمی‌شود.

علاوه بر ولیعهد محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان نیز در نشست کمپ دیوید شرکت می‌کند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش از رهبران شورای همکاری خلیج فارس خواست تا برای بررسی مذاکرات با ایران درخصوص پرونده هسته‌ای و برخی مسائل دیگر به آمریکا بروند و مذاکراتی را در این باره داشته باشند.

به احتمال زیاد کسالت و یا عدم توانایی ملک سلمان که از بیماری‌های مختلفی رنج می‌برد، عامل اصلی عدم حضور وی در نشست با اوباماست و ریاض ترجیح داده تا محمد بن نایف و پسر ملک سلمان را که جوان‌تر هستند در این نشست شرکت کنند.

در همین حال یک مقام به شرط فاش نشدن نامش به نیویورک تایمز گفت که برداشت او این است که پادشاه عربستان احتمالا برای نشان دادن نارضایتی‌اش از دولت آمریکا سفرش را لغو کرده است.

رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته پس از امضای تفاهم نامه لوزان میان ایران و قدرت‌ها، سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را به استراحتگاه ریاست جمهوری در مریلند (کمپ‌دیوید) دعوت کرد. گفته می‌شود که کشورهای عربی با بدبینی به این تفاهم نامه می‌نگرند.

از دیگر سو خبرگزاری رویترز پیش از این به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامشان ذکر نشده بود گزارش داد که هدف از اجلاس کمپ دیوید، ایجاد یک سیستم دفاعی منطقه‌ای برای مقابله با "خطر ایران" خواهد بود.

به گفته آنها آمریکا ممکن است تعهدات امنیتی بیشتری به کشورهای عربی بدهد و تسلیحات تازه در اختیار آنها بگذارد و همراه با این کشورها مانورهای نظامی برگزار کند.

رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند که مقام‌های کشورهای عرب خلیج فارس برای امضای یک پیمان دفاعی به آمریکا فشار می‌آوردند تا در صورت حمله خارجی مورد حمایت آمریکا قرار گیرند. اما گفته می‌شود امضای چنین پیمانی برای آمریکا دشوار خواهد بود.

همزمان گفته می‌شود که دولت اوباما هم خواسته‌های خود را در نشست کمپ دیوید خواهد داشت. اوباما گفته است که کشورهای عربی باید به مشکلات داخلی خود هم رسیدگی کنند.

او اخیرا در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز تلویحا گفت که بزرگترین خطری که امنیت کشورهای عربی را تهدید می‌کند، نه خارجی، بلکه خشم فزاینده شهروندانی است که از مشکل بیکاری و فقدان آزادی سیاسی رنج می‌برند.

52261

کد N818601

وبگردی