آفتاب
لاریجانی در دیدار با نخست وزیر سابق کردستان عراق:

پیام روشن ایران برای بارزانی/سیاست ماحمایت ازتمامیت ارضی عراق است

پیام روشن ایران برای بارزانی/سیاست ماحمایت ازتمامیت ارضی عراق است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست ایران در عراق حمایت از تمامیت ارضی و تقویت وحدت و همدلی میان تمام گروه‌های عراق اعم از کرد، سنی و شیعی می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی برهم صالح معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

لاریجانی در ابتدای این دیداربا اشاره به مناسبات گرم و برادرانه میان مردم و مسئولان دو کشور بر لزوم تلاش مشترک برای کمک به حل مسائل و مشکلات عراق تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت و دولت عراق ایستاده است و برای ارائه هرگونه کمک آماده است.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از طرح غرب برای تجزیه عراق و سوریه گفت: خام‌اندیشی برخی از رهبران غربی باعث شده است تا فکر کنند با تقسیم کشورها می‌توانند مشکلاتشان را در منطقه حل کنند در حالی که این تفکر سراسر اشتباه است.

وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در عراق حمایت از تمامیت ارضی و تقویت وحدت و همدلی میان تمام گروه‌های عراق اعم از کرد، سنی و شیعی می‌باشد و عراق تنها با وحدت و انسجام میان گروه‌های عراقی می‌تواند بر مشکلات کنونی غلبه کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی  با اشاره به تحولات منطقه گفت: تحولات جاری باعث تقویت تروریسم در منطقه شده و برخی کشورهای منطقه نباید تصور کنند که با استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی می‌توانند به مقاصد خود دست یابند.

لاریجانی در پایان اضافه کرد: حمایت از دولت وحدت ملی عراق که نماد وحدت همه اقوام و گروه‌ها از جمله کرد، شیعه و سنی در این کشور است، تنها راه غلبه بر مشکلات فعلی است.

برهم صالح معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز در ادامه همین دیدار با تقدیر از کمک‌های انسان‌دوستانه و حمایت‌های همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت عراق گفت: انگیزه مبارزان عراقی در مبارزه با داعش هر روز بیشتر می‌شود و در آینده نزدیک ثبات و آرامش در عراق برقرار خواهد شد.

نخست وزیر سابق اقلیم کردستان عراق همچنین افزود: تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه آفت بزرگی است که تنها با همکاری همه کشورهای منطقه می‌توان بر آن غلبه کرد.

معاون دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت: اجازه نخواهیم داد هر موضوعی باعث اختلاف میان جریان‌های مختلف عراقی شود تا زمینه برخی شیطنت‌ها فراهم گردد.

وی ادامه داد: مسائل عراق از طریق گفت‌وگو حل خواهد شد و گروه‌ها و شخصیت‌های موثر در عراق باید برای حل و فصل موضوعات از طریق گفت‌وگو تلاش کنند

برهم صالح در پایان این دیدار با اذعان به نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در کمک به تامین امنیت و ثبات منطقه بر لزوم رایزنی و مشورت بیشتر میان مسئولان دو کشور درخصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کرد.

کد N818594

وبگردی