آفتاب
آصفری در گفت‌وگو با ایسنا:

مصوبه سنا و حمایت کنگره از مذاکرات نشان دهنده سیاست چماق و هویج آمریکاست

مصوبه سنا و حمایت کنگره از مذاکرات نشان دهنده سیاست چماق و هویج آمریکاست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت، مصوبه سنا برای نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران و حمایت 150 نماینده دموکرات کنگره از مذاکرات هسته‌ای با ایران با هدف اعمال فشار بیشتر به ایران جهت اخذ امتیاز بیشتر در زمان انجام مذاکرات صورت گرفته است.

محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در واکنش به مصوبه اخیر سنا مبنی بر نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران و همچنین حمایت 150 نماینده دموکرات کنگره از مذاکرات هسته‌ای، بیان کرد: کنگره و دولت آمریکا اختلافی با یکدیگر در سیاست فشار و زورگویی به نظام جمهوری اسلامی ندارند. آنها تمامی تلاش‌شان را به کار می‌گیرند تا بتوانند از ما امتیاز بیشتری در پای میز مذاکرات بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه اینگونه اقدامات به منزله وجود اختلاف بین دولت و کنگره آمریکا نیست، توضیح داد: آنها سناریویی را دنبال می‌کنند تا بتوانند از جمهوری اسلامی باج‌خواهی کنند و با سیاست چماق و هویج فشار بیشتری به ایران متحمل کنند و در نهایت امتیاز بیشتری بگیرند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این شرایط غرب باید بداند که جمهوری اسلامی حاضر نیست زیر بار زورگویی آنها رفته و بیشتر از این امتیاز بدهد. ایران اعتمادسازی و شفاف‌سازی نسبت به فعالیت هسته‌ای‌اش داشته است و تاکنون نیز بیش از اندازه و توقع مسئولان نظام امتیاز برای اعتمادسازی داده‌اند.

وی افزود: اگر بخواهند این روند را دنبال کنند ما نیز سناریوی جدیدی در موضوع تحریم‌ها دنبال می‌کنیم بدین ترتیب که از موقعیت‌مان در خاورمیانه، منطقه و غرب آسیا استفاده کرده و تحریم‌هایی علیه آنها وضع می‌کنیم، در این شرایط آنها بازنده واقعی خواهند بود.

آصفری تاکید کرد: اگر طرف غربی به این رفتارها ادامه دهد جمهوری اسلامی ناچار به ترک میز مذاکره است که اگر این اتفاق رخ دهد مطمئنا برگشت مجدد به مذاکرات به سادگی امکان‌پذیر نیست. ما در این شرایط از موقعیت خود برای اعمال تحریم‌ها علیه آنها استفاده می‌کنیم که متضرر اصلی آنها خواهند بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: این وضعیت فعلی نشان دهنده ساختار معیوب قوانین و قانونگذاری در آمریکاست. از یک طرف دولت آمریکا نمی‌تواند با کشورهای دیگر توافق کند چون با چنین وضعیتی مواجه می‌شود. البته به نظر می‌رسد ساختار قانونگذاری در آمریکا دستاویز حزب بازی و جریان‌سازی بیش نیست. قطعا اگر این توافقات ضمانت اجرایی لازم را نداشته باشد ممکن است هیچگونه توافقی بین آمریکا و کشورهای دیگر اجرایی نشود.

انتهای پیام

کد N818545

وبگردی