آفتاب

دستغیب: رفتار آمریکا اهانت به اروپاست

دستغیب: رفتار آمریکا اهانت به اروپاست

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه رفتار افراطی آمریکایی‌ها اهانت به سایر اعضای 1+5 است، گفت: ما بنایی برای اقدام متقابل نسبت به یک اقدام غیرحرفه‌ای توسط کنگره و سنا نداریم.

احمدرضا دستغیب در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در واکنش به مصوبه اخیر سنا در مورد موضوع هسته‌ای ایران و حمایت 150 عضو کنگره از مذاکره آمریکا با ایران در موضوع هسته‌ای، گفت: برای ما اهمیتی ندارد که کنگره یا سنا چه موضعی در قبال مذاکرات دارد. از دید ما مذاکرات دارای چارچوب و تعریف مشخصی است که یک مقدمه پیش فرض و یک پیوست دارد.

وی توضیح داد: پیوست مذاکرات شامل مطالبات مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری است بنابراین از دید ما آنچه در کنگره و سنا دنبال می‌شود مورد بحث و توجه ما نیست؛ چون دولت آمریکا به عنوان یکی از اعضای 1+5 طرف مذاکره است و محدودیت‌هایی که توسط کنگره و سنا به دولت آمریکا تحمیل می‌شود را باید خود دولت پاسخگو باشد و نسبت به حل مشکل اقدام کند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با تاکید بر اینکه رفتار آمریکایی‌ها اهانت به اتحادیه اروپا و اعضای کشورهای 1+5 است، افزود: کشورهای اروپایی ناچار نیستند که دنباله‌روی سیاست‌های غلط استکباری و تندروهای کنگره باشند.

وی افزود: آمریکایی‌ها تنها یکی از طرف‌های مذاکره کننده با جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند؛ بنابراین ما نمی‌توانیم در مواضع‌مان به گونه‌ای عمل کنیم که ایالات متحده را تنها طرف مذاکره کننده بدانیم. سایر کشورهای اروپایی نیز در این مذاکره حضور دارند؛ به همین دلیل رفتار افراطی آمریکایی‌ها اهانت به سایر اعضای 1+5 است و قطعا به زودی واکنش آنها را به دنبال خواهد داشت.

دستغیب در توضیح موضع مجلس در قبال این اقدامات اخیر آمریکا، گفت: موضع مجلس واضح است. ما به مذاکره‌کنندگان اعتماد لازم داریم، اما اگر اتفاقی خارج از نرم بین‌الملل رخ دهد و یک عمل فراقانونی از جنس تهدید و یا اعمال فشار فراتر از آنچه در مصوبات و معاهدات بین‌المللی تعریف شده صورت گیرد و یا مذاکرات به معنای عبور از خط قرمزها و مطالبات باشد، طبیعتا مجلس حق نظارتی را بر خود محفوظ می‌دارد.

وی گفت: در شرایط کنونی مذاکرات را مورد رصد قرار می‌دهیم و اگر انحرافی صورت گیرد مجلس ورود پیدا می‌کند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: منظور از انحراف، انحراف از مطالبات مردم، عدم رعایت خطوط قرمز، اعمال فشار فراقانونی توسط طرف‌های مقابل است.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی موضوعی برای پاسخ به آنها ندارد چون اقدام آنها اقدامی غیرحرفه‌ای بوده که طبیعتا برای این اقدام غیرحرفه‌ای پاسخی وجود ندارد و مشکلات دولتمردان آمریکایی است.

دستغیب در مورد مطرح شدن طرح‌های دو و یا سه فوریتی برای مقابله به مثل با طرح سنا، گفت: نمایندگان حق ارائه طرح یا سه فوریتی را دارند البته مجلس در بیانیه‌ای به صورت واضح، رسا و کامل شرایط فعلی را تشریح کرد. اگر انحرافی از معیارها صورت گیرد مجلس ورود پیدا می‌کند و اکنون نیز شرایط را رصد می‌نماید. ما بنایی برای اقدام متقابل نسبت به یک اقدام غیرحرفه‌ای توسط کنگره و سنا نداریم.

انتهای پیام

کد N818446

وبگردی